Door het zuiden van Frankrijk - Reisverslag uit Toulouse, Frankrijk van Gezien Schotman - WaarBenJij.nu Door het zuiden van Frankrijk - Reisverslag uit Toulouse, Frankrijk van Gezien Schotman - WaarBenJij.nu

Door het zuiden van Frankrijk

Blijf op de hoogte en volg Gezien

27 Juli 2019 | Frankrijk, Toulouse

23 juli, Bruch

Het is al weer een poosje geleden dat ik mijn vorige stukje schreef. Ik ben al weer bijna 7 weken onderweg. Als ik terug kijk dan waren de eerste weken heel druk en hektisch, er gebeurde van alles. Kou, veel wind, onweer, stijle beklimmingen, lastige routes, campings die niet te vinden of niet open waren, stukken met de trein met alle gedoe er omheen... maar vooral ook mooie landschappen en veel contacten met mensen onderweg en op de campings; er was altijd wat te beleven. 

Daarna kwam ik in Frankrijk. Eerst wat ongemakkelijk met de taal en met het mistige en frisse weer. Daarna werd het makkelijker. De route was goed te volgen. Er waren genoeg en over het algemeen goeie campings. De mensen waren vriendelijk en de heuvels die er waren kon ik goed aan. 

In Rochefort, een wat grotere stad aan de kust heb ik een dagje ‘vrij’ genomen. Een dag om de stad te bekijken. Vooral het maritieme verleden van de stad met z’n museum, touwslagerij fabriek van 374 m lang, en een gerestaureerde driemaster in de werf waren mooi. 

Na Rochefort verder richting het zuiden, Bordeaux. 

Vooraf leek het een mooi stuk te worden om te fietsen. Goede fietspaden en niet ver van de kust. Maar ik vond het er alleen maar saai. Heel saai! 

Het bleken een aantal dagen met heel erg veel dennebos en rechte stroken fietspad. Eindeloos! 

Op een vrijdagochtend vertok ik om 8 uur bij een (overigens leuke) camping in een minidorpje. Dat waren ook de laatste huizen die ik in de volgende uren zag. Daarna zag ik alleen maar dennebomen, dennebomen en dennebomen langs het fietspad. Op 17 km kwam ik in de buurt van de achterkant van een camping en daar stonden wat picknicktafels. Het hoogtepunt van de route! 

Na ca. 30 km nog wat grote stille gebouwen en verder weer alleen maar bomen. 35 km lang geen huizen, geen doorkijkje ergens op een ander uitzicht, geen bankje of iets wat afleiding gaf. Er waren genoeg afslagen naar zee, maar de zee was op enkele kilometers afstand en de paden bestonden uit mul duinzand. Daar kwam ik niet door.

Tijdens het fietsen kon ik alleen maar denken aan hoe saai het was en dat ik zadelpijn had. Ik probeerde wel om aan iets anders te denken, aan iets wat leuk was, wat ik meegemaakt had of aan dingen van thuis, maar de kilometers kropen voorbij. Ik ben bang dat ik vanaf nu iedere kerst aan deze route moet denken. 

Uiteindelijk kwam ik natuurlijk toch weer bij een plaatsje uit. Het was een badplaats, meteen heel druk met een boulevard vol toeristen en het rook er naar frites. Maar ik was er blij mee. Alles beter dan dennebomen. 

Mocht iemand nog emigratieplannen hebben naar Frankrijk: met een cafeetje, foodtruck of ander vermaak kun je daar vast wel goede zaken doen. 

De route die ik nu volg is de route Canal des 2 Mers, ruim 525 km langs Canal de Garonne en Canal du Midi, van de Atlantische Oceaan naar de Middellandse Zee. Maandag ben ik bij Canal de Garonne aangekomen. Het is erg heet, gisteren 40 graden en de verwachting voor vandaag en morgen is hetzelfde (net als in Nederland trouwens). Ik vertrek ‘s morgens op tijd en probeer rond 12 uur op een camping te zijn.

De omgeving is gelukkig weer mooi, heuvelachtig, akkers met fruitbomen, wijnstruiken en zonnebloemen en mooie dorpjes langs de route. Ik volg niet alleen het kanaal, ook de rivier de Garonne komt regelmatig in zicht. Ik ben nu op Camping Le moulin de Saint-laurent. Er is een klein zwembadje bij, lekker om af te koelen.

Helaas geen wifi, dus wanneer ik dit stukje kan plaatsen is even afwachten. Dat zien we later dan wel weer. 

25 juli, Valence.

Ik ben weer helemaal in m’n element. Het is leuk hier. 

Afgelopen dagen waren nog steeds heel erg warm. Gisteren liep de temperatuur op tot 39 C. Maar de fietsroute was mooi en er stond redelijk wat wind. Dat gaf wat verkoeling, maar ook extra inspanning want het was tegenwind. Onderweg bracht ik een bezoekje aan een klein dorpje, Le Mas-d’Agenais. Op een plein onder een soort marktdak stond een man met een volgeladen, creatieve kar. Hij verkocht pannekoekjes en koffie. Ik bestelde koffie en pannekoek. Op het gaspitje op zijn kar werd eerst een koekepan gezet en daarin werd de pannekoek gebakken. Honing er op en op een servetje kreeg ik de pannekoek, druipend en wel. Terwijl ik aan het eten was werd de handkoffiemolen te voorschijn gehaald en ter plekke werden de bonen gemalen. In een gedeukt steelpannetje werd water gekookt en het water ging op de koffie die inmiddels in een filter zat. Vers gemalen fiterkoffie. Wie heeft er nog een koffiemachine nodig! 

De man praatte ondertussen honderduit. Ik heb geen idee wat hij allemaal zei maar het was gezellig. Samen hebben we toen alles op was onze handen gewassen onder de pomp op het pleintje en we gingen verder onze eigen weg. Hij kreeg nieuwe klanten en ik ging de plaatselijke (koele) kerk in om een originele Rembrandt te bekijken. 

Een paar uurtjes later, om 12.30 uur kwam ik op de camping aan. Het was inmiddels 38C. Ik wilde me melden bij de receptie, maar een briefje daar meldde dat de receptie tussen 12 en 16 uur gesloten was. Er waren 2 telefoonnummers, maar beide nummers gaven geen gehoor. 

Ik zag een Belgische camper staan en ging er naar toe om te vragen of zij wisten of de camping vaak vol was. Het was een jong gezinnetje. Ze zeiden dat er genoeg ruimte op de camping was en ik besloot te wachten. De Belgen vroegen of ik zin had om bij hun te komen zitten. Ze gingen net lunchen. We hebben gezellig samen geluncht en gepraat en dochter Lara en ik waren dikke vrienden. 

Na een tijdje gingen zij naar het zwembad en ik ging op zoek naar een andere plek om te wachten. Een Frans stel, fietsers op een tandem, was inmiddels ook op de camping aangekomen en zat onder een grote boom met veel schaduw. Ik haalde m’n stoeltje uit de bagage en ging bij hen zitten. Langzamerhand kwamen steeds meer mensen aangefietst en bij ons zitten. Een Nederlandse familie, met zeker wel 8 personen, een Frans gezin met 2 meisjes(6 en bijna 9) + een heel ondernemend zoontje van iets meer dan een jaar, en nog wat tweetallen, allemaal met fietsen. En allemaal in de wachtkamer voor de receptie. Verplichte rust en leuk om te zien wat er allemaal gebeurde. 

Uiteindelijk mochten we om precies 16 uur beginnen met inschrijven en ik kon onder de boom m’n tentje opzetten. We waren inmiddels bijna allemaal bekenden van elkaar geworden. Ik heb met het Franse tandemstel tot het donker werd meloen zitten eten en gepraat (met de google vertaalsite er bij). Hij bleek professioneel wielrenner te zijn geweest en kende Joop Zoetemelk en Raymond Poulidor. Zij was verpleegster geweest, maar nu 5 maanden met pensioen (57 jaar). Van de Nederlanders kreeg ik krielaardappeltjes en zij kregen van mij een paar rollen toiletpapier (wat moet je met 6 rollentoiletpapier als je maar 4 fietstassen hebt die al redelijk vol zijn). Van de Franse moeder kreeg ik een goeie overnachtingstip. Het was gezellig!

27 juli, Toulouse.

Vanaf gisteren is het flink afgekoeld, en vandaag was nat met flinke plensbuien en maximaal 20 graden. Heerlijk. In Nederland is het nog steeds 30+.

Ik heb hier 2 nachten een studiootje gehuurd, in het centrum van de stad. Voor het eerst weer sinds een maand een dak boven m’n hoofd. Wel fijn met die regen en eindelijk weer goede wifi en een stopcontact. Morgen ga ik de stad bekijken. 

~~~~~~~~

Janka-Tanya.eu. IBAN NL57ABNA0442001762 ABN AMRO te Zwolle, ten name van Stichting O2 , onder vermelding van Janka Tanya.

Degiftcity.nl. Wordt vrijwilliger: in de keuken, het City Café, de Twinkelwinkel, de meubelloods of het talentenbureau, of kom ons bezoeken. 


  • 27 Juli 2019 - 18:50

    Dino:

    Hey Gezien, erg leuk om je verhalen te lezen.
    De kerstdagen met ons zijn toch niet zo saai dat je aan saaie momenten gaat denken? :)
    Fijn dat het zo goed gaat en dat je veel mooie mensen tegenkomt.
    Groetjes

  • 27 Juli 2019 - 18:59

    RiaS:

    Wat mooi om te lezen. Wat zal de koffie met pannenkoek lekker geweest zijn. En nu lekker de stad bekijken.
    Al die verschillende mede vakantiegangers die je tegen komt, prachtig. Neem veel foto’s en schrijf maar veel op dat wordt een pracht herinnering.

  • 28 Juli 2019 - 03:13

    Ingrid:

    We hangen met Kerst een kerstman op de fiets in de kerstboom. Kijk er maar vast naar uit in Toulouse! Als ik het goed begrijp kan ik gelijk met pensioen als ik nu emigreer naar Frankrijk?

  • 28 Juli 2019 - 04:05

    Jacqueline:

    Al weer 7 weken! De tijd vliegt! En al een aardig eind op streek! En gelukkig weer wat afwisseling en dus afleiding onderweg. Want zonder afleiding (saai) ga je een negatieve spiraal in en voel je alles! Vooral die zadelpijn... Wat kerst daar mee te maken heeft? Ik spreek je over 7 weken. Mag je mij dat uitleggen

  • 28 Juli 2019 - 07:28

    Diny Groothand:

    Wat een prachtig verhaal Gezien en mooie belevenissen.
    Voor jou met kerst geen dennenboom een paar kerstballen zijn ook goed.
    Ik geniet van je verhalen en volg je met de atlas.

  • 28 Juli 2019 - 07:49

    Jeannette Ovink:

    Ha Gezien, je was zeker in les Landes, daar waar het zo saai was? Recht toe recht aan, we kennen het. En dan duurt het op de fiets wel wat lang voor je erdoorheen bent..
    Gelukkig waardeer je dan de afwisseling weer meer, daarna!
    Ik geniet van je verhalen, dank je wel en sterkte en plezier met het vervolg van je reis!

  • 28 Juli 2019 - 11:11

    Paulien:

    Leuk om zoveel nieuwe mensen te ontmoeten en hun gastvrijheid te ervaren. Dat maakt je reis waarschijnlijk onvergetelijk (en doet je die ellendig lange bomenwegen vergeten ;-)) En na 7 weken een paar nachten in een studio slapen zal vast heerlijk zijn, geniet ervan!

  • 28 Juli 2019 - 12:41

    Willy En Ben Kamerling:

    Je bent al een eind Frankrijk in gekomen. Het is echt een groot genoegen je beeldende en gevoelige verhalen te lezen. Ja, dat stuk dennenbomen, recht, saai en eindeloos. Ik las eens dat de pelgrims richting Santiago di Compostela hier vaak stuk gingen vanwege het saaie en de eindeloze weg. Jij kan je dat nu zeker voorstellen. Nu verder het zuiden in, veel fietsplezier en vooral leuke ontmoetingen toegewenst.

  • 29 Juli 2019 - 06:49

    Aly:

    Ha Gezien, wat weer een prachtig verhaal van je reis. Kan mij voorstellen dat je straks met Kerst terug denkt aan aaaaaaaal die bomen. Ook wel weer mooi.

    Fijn dat je nu beter hebt en steeds dichter bij je doel komt maar je hebt nog even hoor... niet te snel gaan.

    Fiets en geniet ze verder.
    Tot de volgende keer.

  • 29 Juli 2019 - 14:52

    Herma Schotman:

    Hoi Gezien. Ontzettend leuk om je verhalen te lezen en een beetje mee te maken wat je allemaal beleeft onderweg. We zien uit naar je volgende verslag Groetjes en veel plezier

  • 29 Juli 2019 - 15:00

    Jan Schotman:

    Al een mooi stuk gefietst. Mooi stuk door West en Zuid-Frankrijk en interessante mensen ontmoet. Je weet niet hoe de wielrenner heette? Groeten vanuit Nice. Beiden in het zuiden van Frankrijk. Je Zulu deze Kant wel opkomen, maar op de Fietsknoop is dat nog wel een eindje. Succes vender naar het Oosten.

  • 30 Juli 2019 - 14:52

    Bets:

    Hallo Gezien.

    Wat een prachtig verslag. Wat een bijzondere ervaringen doe je op. Echt mooi en gezellig om te lezen. Ik waande mij ergens in Frankrijk, door deze beschrijving. Geniet maar weer fijn verder. Fijne dagen , veel nieuwe ervaringen opdoen. Goede reis verder. Lieve groet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Toulouse

Het avontuur is begonnen

Gisterochtend, 6 juni, om half 8 ben ik vertrokken. Uitgezwaaid door hele lieve familie en vrienden die al zo vroeg voor mij uit de veren waren. De laatste nacht in huis was kort dankzij een feestje de avond er voor en onweer in de nacht. Maar om half 8 was het droog en het bleef droog, de hele dag. Eerst was er veel tegenwind met prachtige wolkenluchten. Halverwege ging de wind wat liggen en kwam de zon er voorzichtig door. Ik heb deze dag de IJssel gevolgd tot ik even voor Doesburg een leuke camping vond. De ontvangst was vriendelijk, ik kreeg verse sla en snijbiet uit eigen campingtuin. Samen met een pakje gedroogde mie, wat walnoten en kruiden een simpele maar lekkere maaltijd.

Vandaag was er ook veel wind. Gedeeltelijk mee, wat erg lekker ging, maar ook flink tegen. Dat veroorzaakte weer de eerste zadelpijn. Jammer!

Ook vandaag reed ik steeds langs rivieren: de IJssel, Nederrijn, Pannerdensch kanaal en de Waal. Mooie route! En ik ben ook al weer de weg kwijt geraakt: daardoor ging ik in Millingen de grens van Duitsland over, en dat was niet de bedoeling. Ik volgde de bordjes van de Hanzeroute maar die gingen niet naar Zaltbommel zoals in het boekje stond, ze voerden de route richting Duitsland, Hanzeroute deel 3. Daar kwam ik een beetje laat achter. Maar wel mooi dat ik Duitsland nu kan afstrepen op mijn landen t-shirt ;-).

Ik zit nu te schrijven in een grote recreatieruimte van de camping. Net even een flinke bui gehad, de eerste vandaag, en mooi ná het fietsen, tent opzetten en douchen.

Wat leuk dat jullie me allemaal gaan volgen! Met weemoed neem ik een tijdje afscheid van de Gift City en alle familie en vrienden in Nederland. Maar ik heb heel veel zin om weer naar Janka Tanya te gaan.

Bedankt voor alle lieve wensen, kaartjes en steun. Fijn om te lezen!

HET AVONTUUR IS BEGONNEN!

Janka-Tanya.eu. IBAN NL57ABNA0442001762 ABN AMRO te Zwolle, ten name van Stichting O2 , onder vermelding van Janka Tanya.

Degiftcity.nl. Wordt vrijwilliger: in de keuken, het City Café, de Twinkelwinkel, de meubelloods of het talentenbureau, of kom ons bezoeken.

Recente Reisverslagen:

04 Oktober 2019

Eindbestemming bereikt

19 September 2019

Vakantie

08 September 2019

Ljubljana

24 Augustus 2019

Venetië

14 Augustus 2019

Italië
Gezien

Reis 2: Opnieuw op de fiets van Zwolle naar Tótvázsony in Hongarije. Nu via een zuidelijke route, via België, Zuid Engeland, Frankrijk, Italië, Slovenië en Oostenrijk. Mijn plan is om te vertrekken op donderdag 6 juni 2019, en ik verwacht zo’n 5 maanden weg te blijven. Met deze reis vraag ik ook aandacht voor 2 bijzondere (ANBI) organisaties: De Gift City in Zwolle NL Janka Tanya in Tótvázsony, Hongarije.

Actief sinds 12 Juli 2015
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 16752

Voorgaande reizen:

06 Juni 2019 - 20 Oktober 2019

Het avontuur is begonnen

06 Juni 2019 - 30 September 2019

Door het zuiden naar Tótvázsony

12 Juli 2015 - 15 Oktober 2015

Mijn eerste fietstocht

Landen bezocht: