Italië - Reisverslag uit Sannazzaro de'Burgondi, Italië van Gezien Schotman - WaarBenJij.nu Italië - Reisverslag uit Sannazzaro de'Burgondi, Italië van Gezien Schotman - WaarBenJij.nu

Italië

Blijf op de hoogte en volg Gezien

14 Augustus 2019 | Italië, Sannazzaro de'Burgondi

Woensdag, 7 augustus. 

Italië, Boemenriviera

Sneller dan ik verwacht had ben ik in Italië beland, met de trein. 

In Sète, waar ik mijn vorige stukje eindigde, ging ik op zoek naar informatie voor het vervolg van mijn reis. Ik wist dat ik een stuk met de trein moest om de bergen bij de grens over te komen. Ik had een fietsroute die een eind in de richting ging, maar ergens moest ik een plek vinden waar de fietsroute in de buurt van een station kwam om de trein over de bergen en de grens te pakken. Ik ben uitgebreid op zoek geweest in Sète, bij de toeristeninformatie en bij het station. De informatieman van het station is zeker wel een uur bezig geweest om me te helpen. Probleem was dat er geen informatie was met daarop trein trajecten die verder gingen dan de eigen regio. 

Hij was met 2 telefoons bezig om de internationale lijnen te vinden en uiteindelijk kwam hij uit bij een traject wat net de Italiaanse grens aan de kust passeerde. Andere opties waren niet te vinden. Ik heb alle informatie meegenomen en ben zelf ook nog op het internet op zoek gegaan, maar ook ik kwam niet verder dan dit. En als ik door zou fietsen zou de treinreis gecompliceerder worden. Ik besloot dan maar vanaf Sète met de trein te gaan. De volgende ochtend toen het nog donker was heb ik mijn spullen bij elkaar gezocht, de tent opgebroken en alles naar beneden gebracht (weer 127 treden 2 x neer en 1 x op) en op de fiets naar het station. De zon kwam net boven de horizon toen ik de helling af fietste. 

De treinreis was mooi en lastig. Met een fiets van perron wisselen is ook hier niet zomaar vanzelfsprekend. Ik moest een paar keer via de trappen onder de tunnel door, wat betekende dat de tassen van de fiets af moesten en dat alles apart de trappen af en optillen. Maar overal kreeg ik hulp van medepassagiers en bij een hoge opstap en smalle treindeur hielp de machinist me. 

De route was prachtig. Veelal langs de kust, met rechts de azuurblauwe oceaan en links de bergen en mooie plaatsjes en steden. We kwamen door Monte Carlo, Cannes, Monaco en andere bekende namen. 

Na ruim 7 uur kwam ik aan in Italië, in Ventemiglio, de Ligurische kust. 

En wat is het vreemd dat je dan ineens in zo’n totaal andere wereld komt. Het eerste wat me opviel waren de scooters. De straat voor het station stond er vol mee. Langs de weg waren parkeerstroken speciaal voor scooters. 

Ook het stadje en de huizen zagen er heel anders uit, smal, dicht op elkaar. En dan natuurlijk de taal. Ineens was alles in het Italiaans. Ik was net gewend aan bonjour, merci, oui en velo, en nu moest ik ‘bonne notre, grazie, si en biciclette zeggen. Ik vergis me nog steeds. 

En ook andere dingen vallen op. Dit is mijn derde dag in Italië. Op de campings is de ruimte voor de tent veel kleiner. Mijn tentje kan er net staan. Om te douchen moet je een munt betalen en dat is voor het eerst deze reis. Ook zijn de campings tot nu toe veel duurder dan in de vorige landen. Maar het eten is veel goedkoper. Ik kan nu voor een paar euro boodschappen doen en ook de koffie en een broodje onderweg kosten bijna niets. 

Zelfs google earth is per land anders. Ik gebruik het om de route te zoeken, bv naar een camping of winkel. In de vorige landen kon je optie “fietsroute” zoeken. Hier in Italië is het fietsje als optie verdwenen. 

Vandaag heb ik heerlijk gefietst. Over een oud spoortraject langs zee, waar een fietspad van gemaakt is. Prachtig door de Bloemenriviera met overal bloemen, palmbomen en cactussen, pastelkleurige huizen en door treintunnels die nu zijn omgebouwd voor langzaam verkeer. Er stond een flinke tegenwind en dat was extra motivatie om vooral niet te snel te gaan. Regelmatig stoppen voor een foto of een kop koffie en te genieten van de omgeving. Ik heb op tijd een camping gezocht en daar zit ik nu onder de olijfbomen. 

Morgen nog zo’n traject en dan zien of ik het red om de bergen richting Turijn naar het noorden op te komen. 

Dinsdag, 13 augustus.

Po-vlakte (waar ook best veel bergen zijn).

Inmiddels al weer bijna een week en heel veel kilometers verder. 

De dagen langs de Ligurische kust waren prachtig om te fietsen. Schitterende omgeving en goeie routes. In het mooie stadje Albenga verliet de route de kust om de bergen in te gaan. Ik wilde graag die route verder fietsen. 

Ik ben ‘s morgens vroeg vertrokken. Het was een mooie route om te testen. Zo’n 15 km lang ging de weg langzaam omhoog, tot 7 % stijging. Als dat zou lukken had ik er vertrouwen in dat het de verdere route ook zou lukken. De dagen er na zouden meer van dat soort hellingen komen met soms ook nog wat korte stukjes die wat stijler waren, maar niet meer zoveel kilometers achter elkaar.

Ik begon met frisse moed, maar na 10 km ben ik gestopt. Als ik dit 4 tot 5 dagen moest doen dan was het te zwaar. En dan was er geen weg meer terug. 

Jammer! Het was mooi, maar eigenlijk was het ook tegen beter weten in. De fiets was te zwaar voor mij om de bergen over te komen. 

Ik ben terug gegaan en ik ben meteen door naar het station gefietst om diezelfde dag nog een trein naar Turijn te nemen. De campings aan de kust waren overvol en niet fijn, ik wilde door. Het lukte. 3 treinen verder en nog een stukje fietsen door een park langs de Po en die avond sliep ik in m’n tent in Turijn. 

Ik ben 2 nachten in Turijn gebleven en afgelopen zondag ben ik begonnen met de fietsroute langs de rivier de Po naar Venetië. 

Weer heel anders dan de vorige routes. Om te beginnen zijn er vrijwel geen campings in dit deel van Italië. Ik zoek dus iedere nacht ergens een kamer. Ik vind kamperen leuker, maar tja, als dat niet kan dan maar zo. 

En ik heb geluk. Na het droge en warme weer van de laatste tijd begon het (de eerste dag dat ik in een appartementje zat) aan het eind van de middag enorm te onweren. Ook gisteren eind van de middag onweerde het met veel wind en regen. Dat was niet leuk geweest in de tent. Tijdens het fietsen vandaag was het gewoon weer warm en droog. Wel waren er veel plassen en op sommige plekken waren ook bomen omgewaaid en lagen er veel takken. 

Zo’n nieuwe route is altijd weer wennen. De beschrijving van de route is anders dan de vorige route. De Po-route is in het duits geschreven en de beschrijving is erg sumier. Ook de kaartjes zijn niet heel makkelijk te volgen. De eerste dag ben ik dan ook meerdere keren verkeerd gereden. Ik regel nu 1 of 2 dagen vooruit een kamer dus dan weet ik waar ik die dag stop en voor de eerste dag had ik een niet te lang traject gerekend. Maar goed ook, want er kwamen heel wat kilometers bij. 

Na het eerste traject heb ik ‘s avonds de route op mijn telefoon gedownload. Dat is nog een voordeel van het verblijf in een kamer. Er is een stopcontact en meestal ook wifi. Ik ben niet meer afhankelijk van zonne-energie. Het is dus geen probleem als de batterij van m’n telefoon leeg raakt. Ik heb een extra accu die ik kan aansluiten en ‘s avonds laad ik alles gewoon weer op.

Gisteren en vandaag was het navigeren daardoor een stuk makkelijker. 

Niet alleen de route is wennen. Ook de routines tijdens de dag worden anders. 

Toen ik zondagochtend uit Turijn wegfietste zag ik hoeveel mensen aan het sporten waren in het park. Zondagochtend: naar de kerk of sportief naar het park. We hebben vaste rituelen en gewoontes nodig. 

Toen ik daaraan dacht, bedacht ik me dat ook ik tijdens deze reis veel vaste gewoontes heb. ‘s Morgens het opstaan en vertrekken is helemaal volgens vaste patronen.

In de tent eerst aankleden. Ik gebruik 2 kledingzakjes en daarin 3 setjes met kleding en spulletjes. Die wissel ik bij wat ik doe. Een setje voor de nacht, een setje voor het fietsen en een setje voor verder overdag. Als ik ‘s morgens opsta gaat de fietskleding aan. Zakje leeg, daar kunnen de nachtspullen in. Ik ruim in de tent alle spullen al zo ver mogelijk op. Luchtbed, lakenzak en kussen oprollen, alles in de vaste zakken en bij de ingang. De accu in de zonnelader, m’n boek, de zakjes met kleding en de andere spulletjes, alles ligt klaar voor de ingang van de tent. 

Dan ga ik naar het toiletgebouw: wc, wassen, tanden poetsen en zonnebrandcreme smeren. Terug naar de tent. Fiets klaarzetten, tassen er aan, alle spullen uit de tent in de tassen en alles dicht. Dan de tent afbreken en ook de tent met alle kampeerspullen op hun vaste plaats in de roltas achterop de fiets. Vervolgens kijk ik of er nog wat ligt en als alles weg is stap ik op. Soms scoor ik meteen ergens een ontbijtje, soms fiets ik eerst een paar kilometers en eet en drink dan wat. 

En als ik ‘s middags op de camping aan kom zijn de handelingen net zo voorspelbaar. Het is een vrij leven, maar het hebben van vaste gewoontes en gebruiken is toch ook wel erg prettig. 

En dat kom ik nu tegen. Als ik ‘s morgens de kamer verlaat heb ik het gevoel dat ik dingen vergeet. Ik moest gisteren en vandaag de sleutels achterlaten in de kamer. En een kamer is niet leeg als ik vertrek. Ik heb meerdere keren alles nagekeken of ik niets vergeten was, want als ik de deur dicht trek kan ik niet meer terug (de eigenaar was niet in de buurt). 

De dag van morgen voorbereiden is nu bewerkelijker. De vorige routes keek ik vooral waar en welke campings er waren en dat was het. Nu moet ik eerst bedenken hoeveel kilometer ik ongeveer wil fietsen en ik kijk ook of het een lastige of makkelijke route lijkt te worden. Dan ga ik op zoek naar een overnachtingsplek, meestal bij booking.com. Het is hier hoogseizoen, dus relatief duur en al veel is vol. Dat betekent soms flink zoeken naar een plek. Is er iets in de plaats die ik uitgezocht had? Zo niet, waar dan wel en wat kost het? Soms worden alternatieven geboden die er goed uit zien. Maar dan blijkt het ver van de route te zijn, of aan de andere kant van de rivier met alleen een snelweg voor auto’s over de brug. Ook is het goed om reviews te lezen. Zo zag ik een paar keer in reviews dat de kamer dubbel geboekt was. Of soms kun je pas na 17 of 18 uur inchecken. Niet leuk als je op een hete dag om 15 uur aankomt. 

Ik probeer ook nu weer vaste patronen te ontwikkelen voor het zoeken naar accomodatie, het lezen van de route, de vaste en losse activiteiten per dag. En terwijl ik dit schrijf is het bijna 22 uur. Buiten en dus ook op de camping is het al donker en sluit ik de dag af. Op de camping leef ik buiten. Hier moet ik nog m’n dag aantekeningen maken, spullen opruimen, route van morgen doornemen enz. Ik ben nog op zoek naar nieuwe rituelen in dit deel van de reis. 

Morgen verder en hopelijk dit verhaal + wat foto’s online. 

~~~~~~

Janka-Tanya.eu. IBAN NL57ABNA0442001762 ABN AMRO te Zwolle, ten name van Stichting O2 , onder vermelding van Janka Tanya.

Degiftcity.nl. Wordt vrijwilliger: in de keuken, het City Café, de Twinkelwinkel, de meubelloods of het talentenbureau, of kom ons bezoeken. 


  • 14 Augustus 2019 - 05:34

    Janneke :

    Wat kom je al in de buurt van Hongarije Gezien. Wat een belevenissen op de fiets en in de trein. Nog een week of 6 en dan ben je hier.
    Go girl!

  • 14 Augustus 2019 - 06:41

    Willy En Ben Kamerling:

    Gezien, we krijgen steeds meer bewondering voor je doorzettingsvermogen, je creativiteit om barrières te overwinnen, hulp te zoeken op het goede moment en te komen waar je wilt. Rituelen, heerlijk om dat te lezen. Het is ook een houvast in dit onregelmatige bestaan dat je nu beleeft. Leuk dat je in Albenga was. Wij waren daar met de caravan in 2017, fietsten daar ook. Begrijpen dat de route naar Turijn echt te pittig is. Het lezen van je uitgebreide verslag is steeds weer een genoegen. We kijken weer uit naar de volgende.
    Groetjes, Willy en Ben

  • 14 Augustus 2019 - 10:36

    Jacqueline:

    Goed dat je de rituelen al vast hebt beschreven! Weet ik waar ik rekening mee moet Houden

  • 14 Augustus 2019 - 12:23

    Gezien:

    Wat zul je gespierd terugkomen Gezien, en wat een doorzettingsvermogen! Leuk om verder te lezen en mee te kijken bij je reis!

  • 14 Augustus 2019 - 17:48

    Berendine:

    Gezien,
    Kees en ik hebben weer genoten van je verslag. Ik heb veel bewondering voor je doorzettings vermogen.
    Heel veel sterkte met het vervolg.
    Wij kijken uit naar het volgende verslag.

  • 14 Augustus 2019 - 18:27

    Ingrid:

    Wat weer een mooi verhaal. Ik lees allerlei mogelijkheden voor een mooie vakantie voor volgend jaar:-) maar dan met de auto! Mens wat een doorzettingsvermogen lees ik weer, ik vind het knap wat je doet!

  • 15 Augustus 2019 - 07:32

    Herma:

    Hoi Gezien,
    Hartelijk dank dat je ons steeds weer meeneemt op je reis. En wat de rituelen betreft, ik noem dat ritme en structuur aanbrengen in de dag (en nacht). Herken dus veel van wat je beschrijft. Hopelijk kom je niet in het noodweer terecht dat Italie op dit moment teistert.
    Ik wens je heel plezier en fijne ervaringen en kijk uit naar je volgende verslag.

  • 15 Augustus 2019 - 07:56

    Carla:

    Hee, stoere vrouw. Ik doe je het niet na. Wat ben je al ver! Ook fijn dat mensen willen helpen. Rituelen, volgens mij kunnen we niet zonder. Zeker op reis! Succes verder en geniet er van. Hier regent het en lijkt de zomer al een beetje voorbij.

  • 21 Augustus 2019 - 19:57

    Laura Guerrini :

    Ciao Gezien,
    buon viaggio!

    Laura

  • 22 Augustus 2019 - 17:19

    Joop:

    Wat een verhalen Gezien. Tjonge wat een lef en doorzetting is hier voor nodig. Ben er van overtuigd dat de beloning navenant is. Prachtig, geniet ervan en doe vooral voorzichtig.
    Beste groeten
    Joop

  • 26 Augustus 2019 - 10:53

    Irene:

    Top vrouw! You go girl!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Sannazzaro de'Burgondi

Het avontuur is begonnen

Gisterochtend, 6 juni, om half 8 ben ik vertrokken. Uitgezwaaid door hele lieve familie en vrienden die al zo vroeg voor mij uit de veren waren. De laatste nacht in huis was kort dankzij een feestje de avond er voor en onweer in de nacht. Maar om half 8 was het droog en het bleef droog, de hele dag. Eerst was er veel tegenwind met prachtige wolkenluchten. Halverwege ging de wind wat liggen en kwam de zon er voorzichtig door. Ik heb deze dag de IJssel gevolgd tot ik even voor Doesburg een leuke camping vond. De ontvangst was vriendelijk, ik kreeg verse sla en snijbiet uit eigen campingtuin. Samen met een pakje gedroogde mie, wat walnoten en kruiden een simpele maar lekkere maaltijd.

Vandaag was er ook veel wind. Gedeeltelijk mee, wat erg lekker ging, maar ook flink tegen. Dat veroorzaakte weer de eerste zadelpijn. Jammer!

Ook vandaag reed ik steeds langs rivieren: de IJssel, Nederrijn, Pannerdensch kanaal en de Waal. Mooie route! En ik ben ook al weer de weg kwijt geraakt: daardoor ging ik in Millingen de grens van Duitsland over, en dat was niet de bedoeling. Ik volgde de bordjes van de Hanzeroute maar die gingen niet naar Zaltbommel zoals in het boekje stond, ze voerden de route richting Duitsland, Hanzeroute deel 3. Daar kwam ik een beetje laat achter. Maar wel mooi dat ik Duitsland nu kan afstrepen op mijn landen t-shirt ;-).

Ik zit nu te schrijven in een grote recreatieruimte van de camping. Net even een flinke bui gehad, de eerste vandaag, en mooi ná het fietsen, tent opzetten en douchen.

Wat leuk dat jullie me allemaal gaan volgen! Met weemoed neem ik een tijdje afscheid van de Gift City en alle familie en vrienden in Nederland. Maar ik heb heel veel zin om weer naar Janka Tanya te gaan.

Bedankt voor alle lieve wensen, kaartjes en steun. Fijn om te lezen!

HET AVONTUUR IS BEGONNEN!

Janka-Tanya.eu. IBAN NL57ABNA0442001762 ABN AMRO te Zwolle, ten name van Stichting O2 , onder vermelding van Janka Tanya.

Degiftcity.nl. Wordt vrijwilliger: in de keuken, het City Café, de Twinkelwinkel, de meubelloods of het talentenbureau, of kom ons bezoeken.

Recente Reisverslagen:

04 Oktober 2019

Eindbestemming bereikt

19 September 2019

Vakantie

08 September 2019

Ljubljana

24 Augustus 2019

Venetië

14 Augustus 2019

Italië
Gezien

Reis 2: Opnieuw op de fiets van Zwolle naar Tótvázsony in Hongarije. Nu via een zuidelijke route, via België, Zuid Engeland, Frankrijk, Italië, Slovenië en Oostenrijk. Mijn plan is om te vertrekken op donderdag 6 juni 2019, en ik verwacht zo’n 5 maanden weg te blijven. Met deze reis vraag ik ook aandacht voor 2 bijzondere (ANBI) organisaties: De Gift City in Zwolle NL Janka Tanya in Tótvázsony, Hongarije.

Actief sinds 12 Juli 2015
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 16727

Voorgaande reizen:

06 Juni 2019 - 20 Oktober 2019

Het avontuur is begonnen

06 Juni 2019 - 30 September 2019

Door het zuiden naar Tótvázsony

12 Juli 2015 - 15 Oktober 2015

Mijn eerste fietstocht

Landen bezocht: