Zomaar een mooie dag. - Reisverslag uit Longeville-sur-Mer, Frankrijk van Gezien Schotman - WaarBenJij.nu Zomaar een mooie dag. - Reisverslag uit Longeville-sur-Mer, Frankrijk van Gezien Schotman - WaarBenJij.nu

Zomaar een mooie dag.

Blijf op de hoogte en volg Gezien

13 Juli 2019 | Frankrijk, Longeville-sur-Mer

Een paar dagen geleden regende het een beetje toen ik uit de tent kwam en dat vond ik prettig. De temperatuur was aangenaam en de regen was verfrissend. 

Ik pakte m’n spullen bij elkaar en pakte ze in, wel een beetje nat. 

Staande een halve liter grapefruitsap gedronken en op pad. Een klein beetje wind mee. Rustige weggetjes door een moeras landschap. Veel sloten en beekjes, waar bij vloed zeewater in stroomt en waar bij eb de bodem droog komt te staan. Veel vissershuisjes te zien met de grote typische netten. En akkers met veel bloemetjes er langs. In een klein dorpje met een haventje was het café al vroeg open en dronk ik een café au lait (grande). Kort daarna toen het bijna droog was bij een picknicktafel een ontbijtje, met stokbrood uit de tas. Ik fietste weer verder en realiseerde me hoe weinig er nodig is om blij van te worden. 

En hoe bijzonder het is om dit te kunnen en mogen doen. Eenvoudig leven, leven in het moment. Soms heel blij, soms een beetje katterig, het draaien van de wind of de sfeer van de omgeving kan het verschil maken. 

Ik fietste verder en kwam weer terug bij de kust en meteen ook in een paar drukke badplaatsen. Veel winkeltjes met strandspullen en souvernirs, terrasjes, hoge flats met uitzicht op zee. Niet iets waar ik enthousiast van word of waar ik aan mee wil doen. Maar er naar kijken vanaf een bankje was wel leuk. Goed moment om de rest van het stokbroodje met een perzik te eten. Het was inmiddels helemaal droog geworden en de zon deed z’n best om er door te komen.

Na de kust vervolgde de route door de duinen. Op en neer, over gravel paadjes en door het bos. Opletten voor andere fietsers, veel mensen maakten een ritje door de duinen en dat ging niet altijd rustig en rechts op het fietspad. 

Het werd tijd om een camping te zoeken. 

Sinds ik aan de kust ben zijn er meer dan genoeg campings te vinden. De kunst is om een geschikte te vinden. Niet te veel toeters en bellen, en ook niet te duur. Maar op deze mooie dag ging dat ook bijna vanzelf. Ik zag een 2** camping bordje staan langs de route. Daar maar eens naar toe gefietst. Het was een camping met heel veel vaste plaatsen en maar 5 plekken voor voorbijgangers. Maar ik werd hartelijk ontvangen en er was plaats. 

Tentje opgezet, gedouched en naar de receptie om te betalen. Meteen een biertje er bij. De eigenaars waren erg vriendelijk en konden ook nog een beetje Engels. De vrouw vroeg naar mijn reis en toen ik haar één en ander vertelde was ze helemaal onder de indruk. “Je moet wel heel erg veel van fietsen houden om dit te doen”, zei ze.

Het rare was dat ik daar niet meteen een antwoord op wist. 

Hou ik heel veel van fietsen? Ik heb me dat de laatste dagen afgevraagd. Nee, ik hou niet altijd van het fietsen zelf. Maar ik hou er wel van om onderweg te zijn, en buiten te zijn. En de fiets is daarbij een mooi vervoersmiddel. Niet te snel en wel voldoende tempo om ergens te komen. Het is leuk om met de wind in de rug van een helling af te suizen. Het is fijn om te merken dat m’n conditie beter wordt en dat ik zonder afstappen tegen een helling op kan fietsen. 

Maar met zadelpijn, stevige wind tegen of op slechte paden dan is het fietsen helemaal niet leuk. Het is een deel van deze reis, het hoort er bij en ik raak er aan gewend. En het is ook wel vertrouwd om steeds verder te gaan met de fiets. Ik heb een fijne fiets! 

Weer terug naar de dag. De vaste gasten waren druk bezig met een petanque competitie. Toen ze uitgespeeld waren werden de scores opgeschreven en een aantal kwam bij me zitten om ook wat te drinken. Een praatje gemaakt in m’n beste Frans, dus het was een kort gesprekje. Verder geluisterd naar, denk ik, de verhalen over het spel. Maar zo goed versta ik het niet, dus misschien ging het ook wel over de prijs van de aardappelen. Daarna bij de tent een poosje gelezen in m’n boek. 

Ik had de laatste dagen zelf gekookt en ik vond het tijd worden voor een hapje in het restaurantje van de camping. Kebab met wat sla en tomaat en frietjes. De kwaliteit was matig en het smaakte prima. Inmiddels was het avond geworden. Tijd om mijn dagaantekeningen te maken en voor het slapen nog even lezen. 

Ik had die dag 74 km gefietst en ik was in St-Jean-de-Montes. 

Het was een mooie dag! 

Nog wat weetjes: Gisteren heb ik eerste hulp verleend bij een Belg die op een duinpad onderuit gegaan was. Niet zo ernstig, flinke schaafwond op elleboog. Ontsmet en jodium er op.

Ik sta nu met m’n tent in de tuin van een camping eigenaar naast de camping. Toen ik aankwam was de camping vol, maar ik mocht wel in de tuin op de pitanquebaan. Geen probleem, lekker rustig.

Ik lust heel veel, maar ik heb een keer iets besteld wat ik niet ken, worstjes van ingewanden, andoillette. Nog nooit zo iets vies geproefd. Zelfs van de geur kreeg ik tranen in de ogen.

Een aantal mensen stelden me vragen, hier wat antwoorden: 

Ik voel me fit en gezond. Conditie is prima en ik heb ook geen vermoeide benen. Heb soms wel wat last van zadelpijn, meestal vanaf zo’n 40 tot 50 km.

En omdat ik vrijwel steeds in de buitenlucht ben droogt m’n huid snel uit. Gevolg is kloofjes in vingers en voeten. Dagelijks meerdere keren insmeren met factor 30 en 50 en huidzalf gebruiken help. 

En geocachen bij verveling? Helaas, dan is ook het internet bereik vaak erg slecht en caches downloaden op de telefoon lukt dan niet. 

Voor het opladen van de foto’s bij deze stukjes geldt eigenlijk hetzelfde. Ik schrijf deze stukjes op m’n I-pad en ben daarvoor afhankelijk van wifi omdat de telefoon het programma niet aan kan. Ook hierbij geldt dat het veel energie gebruikt en dat ik daarom niet zo veel foto’s kan uploaden. Laatste keer was ik een uur bezig om 3 foto’s te plaatsen.

Nou, dit was weer een inkijkje in mijn reis. Veel leesplezier en tot de volgende keer. 

Janka-Tanya.eu. IBAN NL57ABNA0442001762 ABN AMRO te Zwolle, ten name van Stichting O2 , onder vermelding van Janka Tanya.

Degiftcity.nl. Wordt vrijwilliger: in de keuken, het City Café, de Twinkelwinkel, de meubelloods of het talentenbureau, of kom ons bezoeken. 


  • 13 Juli 2019 - 14:21

    Janneke :

    Mooie dag beleeft door een mooie vrouw!

  • 13 Juli 2019 - 14:55

    Ineke S:

    Hoi Gezien, wat fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt in la douce France. Als het er op aankomt, dan zijn de Fransen zo gek nog niet toch?

  • 13 Juli 2019 - 14:53

    Ineke:

    Nog heel veel plezier!! Liefs Ineke

  • 13 Juli 2019 - 16:46

    Jannet:

    Goed bezig Gezien, erg dapper. Mooi te lezen wat je allemaal mee maakt. Succes verder

  • 13 Juli 2019 - 17:58

    Ingrid Smit:

    Weer een mooi verhaal om te lezen. Lekker doorfietsen maar weer.

  • 13 Juli 2019 - 18:02

    Dino:

    Ha ha, zoveel herkenning dat je iets besteld wat je niet kent. Meestal gaat zoiets wel goed, maar dit keer dus niet.
    Veel plezier op de Franse feestdag. Wij herinneren een nacht in de auto op die feestdag...

  • 13 Juli 2019 - 18:03

    Elly Touwen:

    Mooie overpeinzingen bij een dag fietsen.zo is het Gezien,van de heuvel afsuizen nadat er moeizaam tegen op geklommen bent. En verder gewoon vrij, al kan ik mijvoorstellen dat dat alleen weleens eenzaam kan zijn. Wij zitten in Orleans op decamping en gaan om 23 uur naar het vuurwerk kijken dat afgestoken wordt in verband met de 14de juli. Heb je al eens pain r raisin gegeten? Heerlijk als ontbijt en bij de koffie. Het regent hier niet, maar is wel minder warm. Fiets ze maar weer.

  • 13 Juli 2019 - 19:01

    Anky:

    Wat een leuk verhaal elke keer en wat een dappere vrouw. Leuk om zo mee te reizen en ik wens je heel veel succes verder. Bij het talentburo hangt een grote foto van de lande die jij aan doet en elke keer zet er iemand een Nederlands vlaggetje bij de plaatsen waar je bent.. erg leuk. Helaas kan ik de foto hier niet plaatsen Wel moet ik je de hartelijke groeten doen van je collega’s van het talentburo. Tot het volgende verhaal; Anky

  • 13 Juli 2019 - 19:05

    Jacqueline:

    Raar eigenlijk dat we niet vaker op deze manier reizen! Wat je zegt; er is niet veel nodig om gelukkig te worden. Het onderweg zijn, langzaam de omgeving in je opnemen, genieten an de kleine dingen zoals een hapje van je stokbrood en perzik. En ach, dan zijn er idd ook momenten dat het even wat minder is, regen, vies eten, gevoelig achterwerkje, steile bulten. Maar zolang de mooie kleine dingen de overhand hebben, is er niets wat je tegenhoudt om door te gaan met gelukkig zijn

  • 14 Juli 2019 - 06:52

    Jeannette :

    Hallo Gezien,
    Ik heb weer met plezier je verslag gelezen, en begrijp nu ook dat veel foto’s plaatsen vaak lastig is.
    En zo mooi hoe je alles verwerkt, ik zie in je belevenissen op de fiets een metafoor voor het leven zelf: soms ga je heuvel op, dan weer heuvel af en heb je de wind mee, maar het hoort er allemaal bij, yin en yang...
    Liefs van ons twee!

  • 14 Juli 2019 - 07:48

    Willy:

    Wat een heerlijk verslag, een enigzins filosofische overpeinzing. De kunst van leven is de zon te zien en regen te accepteren. Gezien, ik geniet van je mooie manier van vertellen. We reizen graag mee.
    Groetjes van Ben en mij.

  • 15 Juli 2019 - 04:23

    Maaike:

    Leuk om weer een update te lezen! Volgens mij geniet je volop van je reis. Veel fietsplezier nog en geniet ervan!

  • 17 Juli 2019 - 08:58

    Herma:

    Hoi Gezien,
    Dit weekend ondergedompeld geweest in heel veel fantastische muziek in Rotterdam! Groot contrast met de rust die jij ervaart, maar de diverse culturen hier laten je nadenken over van alles en nog wat!
    Dank voor je overpeinzingen! Ik kijk uit naar je volgende verslag. Hartelijke groet Herma

  • 26 Juli 2019 - 16:06

    Irene:

    Hoi Gezien, op het moment dat ik jouw verslag lees, zit ik in de tuin. Het is een van de warmste dagen ooit en er waait een heerlijk windje. Het is zalig rustig in de buurt(het is vakantietijd) lekker wijntje erbij en ik leg net een mooi boek neer en realiseer ik mij dat ik volop aan het genieten ben, het gevoel wat jij ook hebt. Gelukkig worden van de natuur om je heen, van de kleine dingen genieten. Nog veel reisplezier en blijf genieten. Liefs, Irene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Longeville-sur-Mer

Het avontuur is begonnen

Gisterochtend, 6 juni, om half 8 ben ik vertrokken. Uitgezwaaid door hele lieve familie en vrienden die al zo vroeg voor mij uit de veren waren. De laatste nacht in huis was kort dankzij een feestje de avond er voor en onweer in de nacht. Maar om half 8 was het droog en het bleef droog, de hele dag. Eerst was er veel tegenwind met prachtige wolkenluchten. Halverwege ging de wind wat liggen en kwam de zon er voorzichtig door. Ik heb deze dag de IJssel gevolgd tot ik even voor Doesburg een leuke camping vond. De ontvangst was vriendelijk, ik kreeg verse sla en snijbiet uit eigen campingtuin. Samen met een pakje gedroogde mie, wat walnoten en kruiden een simpele maar lekkere maaltijd.

Vandaag was er ook veel wind. Gedeeltelijk mee, wat erg lekker ging, maar ook flink tegen. Dat veroorzaakte weer de eerste zadelpijn. Jammer!

Ook vandaag reed ik steeds langs rivieren: de IJssel, Nederrijn, Pannerdensch kanaal en de Waal. Mooie route! En ik ben ook al weer de weg kwijt geraakt: daardoor ging ik in Millingen de grens van Duitsland over, en dat was niet de bedoeling. Ik volgde de bordjes van de Hanzeroute maar die gingen niet naar Zaltbommel zoals in het boekje stond, ze voerden de route richting Duitsland, Hanzeroute deel 3. Daar kwam ik een beetje laat achter. Maar wel mooi dat ik Duitsland nu kan afstrepen op mijn landen t-shirt ;-).

Ik zit nu te schrijven in een grote recreatieruimte van de camping. Net even een flinke bui gehad, de eerste vandaag, en mooi ná het fietsen, tent opzetten en douchen.

Wat leuk dat jullie me allemaal gaan volgen! Met weemoed neem ik een tijdje afscheid van de Gift City en alle familie en vrienden in Nederland. Maar ik heb heel veel zin om weer naar Janka Tanya te gaan.

Bedankt voor alle lieve wensen, kaartjes en steun. Fijn om te lezen!

HET AVONTUUR IS BEGONNEN!

Janka-Tanya.eu. IBAN NL57ABNA0442001762 ABN AMRO te Zwolle, ten name van Stichting O2 , onder vermelding van Janka Tanya.

Degiftcity.nl. Wordt vrijwilliger: in de keuken, het City Café, de Twinkelwinkel, de meubelloods of het talentenbureau, of kom ons bezoeken.

Recente Reisverslagen:

04 Oktober 2019

Eindbestemming bereikt

19 September 2019

Vakantie

08 September 2019

Ljubljana

24 Augustus 2019

Venetië

14 Augustus 2019

Italië
Gezien

Reis 2: Opnieuw op de fiets van Zwolle naar Tótvázsony in Hongarije. Nu via een zuidelijke route, via België, Zuid Engeland, Frankrijk, Italië, Slovenië en Oostenrijk. Mijn plan is om te vertrekken op donderdag 6 juni 2019, en ik verwacht zo’n 5 maanden weg te blijven. Met deze reis vraag ik ook aandacht voor 2 bijzondere (ANBI) organisaties: De Gift City in Zwolle NL Janka Tanya in Tótvázsony, Hongarije.

Actief sinds 12 Juli 2015
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 16760

Voorgaande reizen:

06 Juni 2019 - 20 Oktober 2019

Het avontuur is begonnen

06 Juni 2019 - 30 September 2019

Door het zuiden naar Tótvázsony

12 Juli 2015 - 15 Oktober 2015

Mijn eerste fietstocht

Landen bezocht: