Aangekomen bij de Middellandse zee - Reisverslag uit Sète, Frankrijk van Gezien Schotman - WaarBenJij.nu Aangekomen bij de Middellandse zee - Reisverslag uit Sète, Frankrijk van Gezien Schotman - WaarBenJij.nu

Aangekomen bij de Middellandse zee

Blijf op de hoogte en volg Gezien

03 Augustus 2019 | Frankrijk, Sète

Sète, Zuid Frankrijk. 

Ik zit buiten, in de StayOkay van Sète. Ik kijk uit op de stad, de haven en de Middellandse zee. Gisteren ben ik hier aangekomen en ik blijf 3 nachten op de camping van het hostel. Prachtig plekje. Ik moest er wel wat voor doen. Het hostel ligt op een stijle heuvel in de stad. Eerst mijn fiets omhoog duwen in een zeer stijl straatje, en binnen de muren van het hostel moest ik ook nog eens de bagage 127 treden naar boven sjouwen. Een paar keer op en neer, helemaal naar het bovenste puntje van het hostel terrein. Ik zie nu andere fietsers aankomen die zuchtend en steunend hun bagage naar boven sjouwen en voel met ze mee. Maar het uitzicht maakt alles goed! 

Mijn laatste verslag was uit Toulouse. Daar ben ik een paar dagen gebleven en ik vond het een prettige stad. Vrolijk, gezellig en actief. Ik was er in het weekend en de gewone winkels waren lang niet allemaal open, maar er waren marktjes, terrasjes, er was muziek op straat en de sfeer was ontspannen. Ik bezocht een aantal monumenten, waaronder de kathedraal. Daar begon net een mis en die heb ik bijgewoond. Mooie dienst. Ik heb de hele dag door de stad gelopen en genoot er van. Het weer was prima na de regen van de vorige dag. Ik had voor 2 nachten een studio gehuurd in de binnenstad. Dat was prettig om de spullen weer allemaal droog te krijgen en ook fijn om overal dichtbij te zijn. Maar hoewel het er rustig was sliep ik veel minder goed dan in mijn tentje. 

Vanuit Toulouse ben ik verder gegaan langs Canal du Midi. Bijzonder om zo maar dwars door Zuid Frankrijk te fietsen. Het was makkelijk om de route te volgen. Gewoon zorgen dat het kanaal steeds in zicht bleef. 

De route was mooi. Er was veel te zien onderweg, leuke kleine dorpjes, wijngaarden, mooie sluisjes en kastelen. De route ging bijna steeds over autovrije (fiets)paden. Het fietsen over die fietspaden was lastig maar ook wel weer leuk. Slingerend om de boomwortels heen, hobbelen over het grind, smalle paadjes met laaghangende takken en riet tegen de benen, het was zeker niet meer saai! Ik ging ook niet zulke lange stukken als eerder. 1 dag had ik me verkeken op een afstand en reed ik 89 km, maar de meeste dagen zo rond de 50 km per dag. 

Gisteren ben ik aangekomen bij het eindpunt van Canal du Midi. Een klein vuurtorentje staat daar bij de Middellandse zee. 

Ik twijfelde of ik daar naar toe kon fietsen. Volgens mijn routebeschrijving kon ik over een pad langs het kanaal naar het eindpunt fietsen. Maar aan het begin van het pad stonden meerdere borden om je tegen te houden: “privé terrein, geen toegang”, het witte verkeersbord met de rode rand en nog wat privé bordjes. Toch maar ingereden (want het boekje zegt het ;-). En geen probleem, een eindje verder stonden gewoon weer informatiebordjes langs de weg. Voor fietsers gelden veel verkeersborden niet. 

Ik ben nu bijna 2 maanden onderweg. Soms mis ik Nederland en jullie allemaal. Zeker als ik op van die grote en onpersoonlijke campings zit. Zo’n fietstocht alleen is anders dan “gewone” vakanties. 

Aan de ene kant is er het heerlijke vrije gevoel van buiten leven, mooie omgeving, niet weten wat op m’n pad komt en heel erg leven in het hier en nu. Het is soms bijna meditatief en er zijn maar weinig dingen die moeten. Heerlijk! 

Aan de andere kant is wat ik doe heel beperkt. M’n dag bestaat meestal uit de route fietsen, de omgeving in me opnemen, zorgen voor een overnachtingsplek en eten en drinken, en verder maar zien wat er gebeurd. Dat laatste geeft vaak de sfeer van mijn dag weer.

Het is een avontuur met veel varrassingen. Meestal geniet ik er heel erg van. Maar soms heb ik het lastiger, is het fietsen niet zo interessant en kom ik weinig boeiends of leuke mensen tegen. 

M’n motivatie zit er dan in dat Ik me bedenk hoe fijn het is om straks weer vriend(inn)en te zien. Natuurlijk Kati en Janneke en Janka Tanya, in Tótvázsony. Daar wil ik heel graag naar toe. 

De afgelopen week zijn ook de plannen van Yvonne, die tweede week van september komt, en van Jacqueline die de laatste fietsweek mee fietst, vast gelegd. Iets om naar uit te kijken! En dat Hans en Elly en Ria en Dino naar Hongarije komen en mij weer mee naar huis nemen: geweldig. Ook zijn de contacten via Watts-app en waarbenjij.nu belangrijk voor me.  

Dit is een periode om later met veel plezier op terug te kijken, maar zo’n maand of 3 - 4 alleen onderweg is voor mij ook lang genoeg. Ik moet regelmatig denken aan de mensen bij de Gift City die alles achter moesten laten om ergens opnieuw te beginnen. De gedachte om al je dierbaren achter te laten voor een nieuwe (veilige) toekomst... respect! 

Ik ben nu aan het eind van de routes door Frankrijk die ik gepland had. Hoe het nu verder gaat is nog wat onduidelijk. Vanmorgen heb ik in de stad informatie gevonden over de eerste dagen, nog verder richting het oosten. Ik denk nog een paar dagen fietsen en dan een stuk met de trein richting de Po-route die ik in Italië wil volgen. Benieuwd wat ik weer tegen zal komen de komende weken. Ik houd jullie op de hoogte!

Janka-Tanya.eu. IBAN NL57ABNA0442001762 ABN AMRO te Zwolle, ten name van Stichting O2 , onder vermelding van Janka Tanya.

Degiftcity.nl. Wordt vrijwilliger: in de keuken, het City Café, de Twinkelwinkel, de meubelloods of het talentenbureau, of kom ons bezoeken. 


  • 03 Augustus 2019 - 15:34

    RiaS :

    Weer mooi geschreven. Alweer 8 weken op pad. Pff wat zit je hoog, al die traptreden. Wel weer mooi verhaal.
    Hou vol we zien elkaar.

  • 03 Augustus 2019 - 15:39

    Janneke :

    Gezien, Gezien, Gezien wat ben jij toch een ontzettend stoer wijf! Alle respect voor jou. Je bent al ruim over de helft en we wachten je op hier. Hou ons op de hoogte van je mooie verhalen.

  • 03 Augustus 2019 - 16:09

    Ingrid:

    Mooi verhaal weer Gezien. Respect voor je doorzettingsvermogen. Je bent op de helft!

  • 04 Augustus 2019 - 09:02

    Paulien:

    Wat een bijzondere reis maak je samen met je fiets. Dit is een ervaring die je nooit gaat vergeten! Mooi ook dat je hierdoor nog beter kunt inleven in de mensen die je in je werk in Zwolle hebt ontmoet.
    Heel veel succes bij de volgende etappe!

  • 04 Augustus 2019 - 09:56

    Elly Touwen:

    Hoi Gezien, mooi hoe je je ervaringen weer geeft. Af en toe lijkt het zelfs of je op pelgrimage bent. De natuur en het los zijn van de gewone dingen van het leven nodigen daartoe ook uit. Geniet op je heuveltop. benieuwd welke route je in Italië gaat volgen.

  • 04 Augustus 2019 - 10:04

    Willy En Ben Kamerling:

    Gezien, ik ontvang het verhaal en lees het dan voor aan Ben. Wij beiden genieten buitengewoon van je verhaal, je overpeinzingen, je belevenissen, je ontmoetingen, maar ook hetgeen je deze reis weer brengt en je verwachtingen. Wat jij doet is geen vakantie, maar een reis die toch anders is. Geniet van hetgeen je kunt, doet, de ontmoetingen en waar je naar uit kijkt. Wij kijken weer uit naar je volgende verhaal. Groetjes

  • 04 Augustus 2019 - 12:59

    Berendine:

    Vanmorgen zei Kees dat er weer een mail van jou was. Beiden genieten we van je verslagen en ik heb diep respect voor je doorzettingsvermogen.
    Wat geweldig dat je ons laat mee genieten.
    Je schrijft zo beeldend, dat we het bijna voor ons zien.
    Gezien, heel veel sterkte met het vervolg van je reis. Wij zien uit naar een volgend verslag.
    Groetjes, Kees en Berendine

  • 06 Augustus 2019 - 07:57

    Herma:

    Hoi Gezien,
    Wat weer een bijzonder verhaal! Blijf gezond en goede moed voor alle toekomstige hobbels onderweg. Heel veel plezier bij de "'gladde" routes. Hartelijke groet, herma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Sète

Het avontuur is begonnen

Gisterochtend, 6 juni, om half 8 ben ik vertrokken. Uitgezwaaid door hele lieve familie en vrienden die al zo vroeg voor mij uit de veren waren. De laatste nacht in huis was kort dankzij een feestje de avond er voor en onweer in de nacht. Maar om half 8 was het droog en het bleef droog, de hele dag. Eerst was er veel tegenwind met prachtige wolkenluchten. Halverwege ging de wind wat liggen en kwam de zon er voorzichtig door. Ik heb deze dag de IJssel gevolgd tot ik even voor Doesburg een leuke camping vond. De ontvangst was vriendelijk, ik kreeg verse sla en snijbiet uit eigen campingtuin. Samen met een pakje gedroogde mie, wat walnoten en kruiden een simpele maar lekkere maaltijd.

Vandaag was er ook veel wind. Gedeeltelijk mee, wat erg lekker ging, maar ook flink tegen. Dat veroorzaakte weer de eerste zadelpijn. Jammer!

Ook vandaag reed ik steeds langs rivieren: de IJssel, Nederrijn, Pannerdensch kanaal en de Waal. Mooie route! En ik ben ook al weer de weg kwijt geraakt: daardoor ging ik in Millingen de grens van Duitsland over, en dat was niet de bedoeling. Ik volgde de bordjes van de Hanzeroute maar die gingen niet naar Zaltbommel zoals in het boekje stond, ze voerden de route richting Duitsland, Hanzeroute deel 3. Daar kwam ik een beetje laat achter. Maar wel mooi dat ik Duitsland nu kan afstrepen op mijn landen t-shirt ;-).

Ik zit nu te schrijven in een grote recreatieruimte van de camping. Net even een flinke bui gehad, de eerste vandaag, en mooi ná het fietsen, tent opzetten en douchen.

Wat leuk dat jullie me allemaal gaan volgen! Met weemoed neem ik een tijdje afscheid van de Gift City en alle familie en vrienden in Nederland. Maar ik heb heel veel zin om weer naar Janka Tanya te gaan.

Bedankt voor alle lieve wensen, kaartjes en steun. Fijn om te lezen!

HET AVONTUUR IS BEGONNEN!

Janka-Tanya.eu. IBAN NL57ABNA0442001762 ABN AMRO te Zwolle, ten name van Stichting O2 , onder vermelding van Janka Tanya.

Degiftcity.nl. Wordt vrijwilliger: in de keuken, het City Café, de Twinkelwinkel, de meubelloods of het talentenbureau, of kom ons bezoeken.

Recente Reisverslagen:

04 Oktober 2019

Eindbestemming bereikt

19 September 2019

Vakantie

08 September 2019

Ljubljana

24 Augustus 2019

Venetië

14 Augustus 2019

Italië
Gezien

Reis 2: Opnieuw op de fiets van Zwolle naar Tótvázsony in Hongarije. Nu via een zuidelijke route, via België, Zuid Engeland, Frankrijk, Italië, Slovenië en Oostenrijk. Mijn plan is om te vertrekken op donderdag 6 juni 2019, en ik verwacht zo’n 5 maanden weg te blijven. Met deze reis vraag ik ook aandacht voor 2 bijzondere (ANBI) organisaties: De Gift City in Zwolle NL Janka Tanya in Tótvázsony, Hongarije.

Actief sinds 12 Juli 2015
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 16726

Voorgaande reizen:

06 Juni 2019 - 20 Oktober 2019

Het avontuur is begonnen

06 Juni 2019 - 30 September 2019

Door het zuiden naar Tótvázsony

12 Juli 2015 - 15 Oktober 2015

Mijn eerste fietstocht

Landen bezocht: