Le Vélodyssee - Reisverslag uit Nantes, Frankrijk van Gezien Schotman - WaarBenJij.nu Le Vélodyssee - Reisverslag uit Nantes, Frankrijk van Gezien Schotman - WaarBenJij.nu

Le Vélodyssee

Blijf op de hoogte en volg Gezien

08 Juli 2019 | Frankrijk, Nantes

Bonjour! 

Ik zit in de schaduw bij mijn tent op de stadscamping in Nantes. Het is 14 uur en siësta tijd. Ik heb 2 nachten op deze camping geboekt. Er is internet en Wifi (nodig voor het schrijven van deze verhaaltjes) en ik had wat spulletjes nodig die je in de dorpjes waar ik afgelopen week was niet kunt kopen, bijvoorbeeld een lepel. Ik had natuurlijk een lepel bij me maar die is gebroken. Ik had een heerlijk soepje gemaakt met ui, tomaat en blauwe kaas. Met de lepel brak ik stukjes kaas van het blokje, maar dat was niet handig. Lepel gebroken en niet meer te gebruiken. Daar zit je dan met een pan hete soep en geen lepel.. ik heb de soep met een beker uit de pan geschept, met de vork de stukjes ui en tomaat er uit gevist en verder gedronken uit de beker. 

Dus vanmorgen eerst maar eens naar het centrum van Nantes gefietst voor een lepel, nog wat spulletjes en de stad bekijken. Morgen fiets ik er weer door, dan een ander deel. 

Ik heb een rustige en relaxte week achter de rug. Na de eerste koude dagen is het een stuk warmer geworden. Overdag is het steeds boven de 30C en ook ‘s nachts is het warm. De sokken die ik de eerste 4 weken ‘s nachts aan had zijn schoongewassen onder in de tas beland. 

Vanaf 1 juli tot gisteren heeft de Vélodyssee, de fietsroute die ik volg, het kanaal van Brest naar Nantes gevolgd met in dat kanaal heel veel sluisjes. Ik kwam bij het kanaal bij sluis nr. 201 en gisteren verliet ik het kanaal na sluis nr 3. Bijna 200 sluisjes gepasseerd. Bij elke sluis stond een huis. De eerste periode waren die huizen vaak verlaten en waren de ramen dichtgetimmerd. Later werd het meer bewoond en zag je ook meer boten in het kanaal varen. Leuk om te zien hoe de boten door de sluis kwamen. Allemaal nog handwerk.

Het was daar makkelijk fietsen. Weinig hoogteverschil, stevige ondergrond met gravel of zand en de route kon ook niet missen zo langs het kanaal. Ik fietste ook niet zo ver, rond de 50 km per dag. 

Leuk was dat ook anderen de zelfde route volgden die je dan weer regelmatig tegenkwam, op de camping of onderweg. Door die contacten voelde het iedere keer een beetje als thuiskomen en wie weet, misschien ontmoeten we elkaar na deze reis nog weer in Ierland, op een eiland aan de Franse kust of in Zwolle. 

Ik heb de afgelopen week iets ervaren wat ik dacht niet meer te kennen. Verveling! 

Ik kwam op een dag om 12.30 uur op een kleine camping aan in een dorpje langs het kanaal. 

Ik zette zoals gebruikelijk m’n tent op, en richtte alles in. Daarna onder de douche, fietskleding uitwassen en ophangen en een broodje eten. Het was 13.30 uur. Tijd om een boek te gaan lezen, ergens in de schaduw. Na een paar uurtjes had ik genoeg van het lezen. Maar verder was er ook niets te doen op de camping. En er waren weinig mensen, bezig met hun eigen dingen. 

Ook de omgeving nodigde niet uit om te bezoeken. Vooral veel graanvelden, en het was trouwens ook te warm om er op uit te gaan. Ik verveelde me. Het voelde bijna als een luxe om dat te merken. Ik heb een tijd gewoon in m’n stoeltje voor me uit zitten kijken. Toen het 16.30 was ben ik op de fiets gestapt en heb in het dorpje wat boodschappen voor het avondeten gehaald en daarna was er weer voldoende actie. 

Maar als je zo aangewezen bent op wat er in de omgeving te vinden is dan beleef je dingen anders. 

‘s Morgens in de tent word ik meestal wakker als het licht wordt, op dit moment om een uur of 6. Die eerste tijd hoor ik een heel concert van allerlei zangvogels. Als het echt licht is beginnen ook de kraaien, eksters en meeuwen te schreeuwen. Veel harder en veel minder mooi dan de zangvogels. En dan komen ook de duiven. Die zeggen niet roekoe zoals ik geleerd heb, maar roekoekoeroekoe, meestal 5 toontjes, soms nog 1 extra. En je hoort geluiden van andere kampeerders. De tent staat steeds op een andere plek en in de tent is geen raam. Het is dan een hele kunst om na te gaan welke geluiden uit welke richting komen. In de ochtend hoor ik gekletter van tentstokjen, iemand die vroeg weg gaat. Ik probeer dan te raden wie weg is.

Gisteren was een dag met wat meer activiteit. Om 7 uur op en om 8 uur op de fiets. Na 20 km in een stadje gestopt om een baquette te kopen (op zondag is de bakker gewoon open) en weer terug bij het kanaal baquette met camembert en jus’d orange als ontbijt. Daarna flink doorgefietst, nog een paar keer gestopt voor wat eten of drinken en toiletstop. Na ca 50 km nam de route afstand van het kanaal en ging het meer op en neer richting Nantes. Na 80 km kwam ik bij de grote stadscamping van Nantes aan. Ingeschreven en betaald. Wel even schrikken. De campings tot dusver in Frankrijk waren zo rond de €6 à €7 per nacht. Hier betaalde ik €25 per nacht. Zal de stad wel zijn en er is wel meer luxe op de camping. Zo kon ik gisteren de finale van het vrouwenvoetbal life op tv zien in het restaurant. Ik keek met nog 4 andere Nederlanders en een paar Zweden. De vorige wedstrijden heb ik weinig van meegekregen, alleen de uitslagen. 

Vanaf nu ga ik langs de Loire naar de kust en daar verder naar het zuiden. Benieuwd wat ik daar weer tegen kom. 

Bedankt allemaal voor de leuke en aanmoedigende reacties. Fijn om van jullie te horen! 

Au revoir

Janka-Tanya.eu. IBAN NL57ABNA0442001762 ABN AMRO te Zwolle, ten name van Stichting O2 , onder vermelding van Janka Tanya.

Degiftcity.nl. Wordt vrijwilliger: in de keuken, het City Café, de Twinkelwinkel, de meubelloods of het talentenbureau, of kom ons bezoeken. 

Tags: 

de Gift CityJanka Tanyafietsen


  • 08 Juli 2019 - 12:52

    Dino:

    Dat jij je verveeld zeg, terwijl je je kunt vermaken met naar vogels te luisteren

  • 08 Juli 2019 - 12:54

    RiaS:

    Weer leuk om te lezen. Lekkere soep, geen lepel oei dat is erg

  • 08 Juli 2019 - 12:56

    RiaS :

    We zitten in de plaatselijke bierbrouwerij op Westman Eilanden IJsland achter een bierproeverij

  • 08 Juli 2019 - 13:36

    Anky:

    Leuk om met de verhalen mee te reizen Gezien. Gelukkig is het iets warmer en ben je de slaapsokken niet meer nodig. Nog heel veel fiets plezier. Groetjes uit een kil Zwolle

  • 08 Juli 2019 - 14:41

    Paulien:

    Heerlijk dat je zo de vrijheid hebt om te gaan en staan waar je wilt en daar volop gebruik van maakt. Geniet van je verdere tocht (met lepel) richting de kust en we zien vast snel weer een blog en wat foto's van je voorbij komen!

  • 08 Juli 2019 - 16:14

    Janneke :

    Super Gezien, wat een verhaal weer.. Mooie belevenissen maak je zo.

  • 08 Juli 2019 - 16:55

    Berendine:

    Met veel genoegen lees ik je stukjes in de tent. Wij zijn nu 2 weken op weg en genieten van de Zeeuwse zomer.
    Vandaag moest ik denken aan de vierdaagse van Nijmegen die morgen weer begint.
    Wat een leuke en intensieve week hebben we daar gehad.Als jij je weer eens verveeld, denk dan nog maar eens terug aan die enerverende week.
    Gezien, heel veel fietsplezier ( geen zadelpijn?) en ik zie uit naar je volgende verslag.

    Groetjes, Berendine

  • 08 Juli 2019 - 17:15

    Elly Touwen:

    Ha Gezien, wij zijn net op de camping in Nevers aangekomen, prachtig gelegen aan de Loire. Betalen voor twee plus tent 22 euro. Het weer id prima. Beter dan in Rotterdam. Morgen Nevers bekijken en dan de eerste route. Niet zo ver , iets meer dan 40 km om te wennen. Als ik het goed begrepen heb fiets jij nu naar de kust dan dan verder naar het zuiden. Enjoy!

  • 08 Juli 2019 - 18:13

    Carla:

    Hoi Gezien, van teveel helling in Engeland naar relaxed Frankrijk. Leuk om te lezen, herken je alle vogels ook al? Mooi om jouw verhalen te lezen, net of we erbij zijn.
    Ik vlieg zaterdag naar ponta delgada.... ga ik ook relaxen en mezelf vervelen....
    veel plezier en geniet van la douce Franse...

  • 08 Juli 2019 - 19:08

    Ingrid Kok:

    Erg genieten om je verhalen en reis te volgen Gezien. Dapper hoor zo ver reizen in "je uppie". Ik zie alles zo voor mij, hoe je alles zo mooi kan beschrijven.
    Nog heel veel plezier en succes

  • 08 Juli 2019 - 20:12

    Ingrid Smit:

    Jij beleeft nog eens wat! Als je je nu weer verveelt, dan kun je altijd nog gaan cachen

  • 11 Juli 2019 - 08:48

    Aly:

    Weer heel veel belevenissen kwamen op je fietspad. Wat schrijf je toch mooi. Ik zie het allemaal gebeuren.
    Inderdaad zoals aangegeven werd door Ingrid … als je je weer verveelt …. geocachen….

    Succes!

  • 11 Juli 2019 - 13:21

    Jeannette Ovink:

    Hoi Gezien, lekker om zo door Frankrijk te fietsen lijkt me!
    Wat meer foto’s bij je verslagen, kan dat?
    En je kunnen vervelen is een kunst! Heb ik toevallig een kort verhaal over gelezen, van Paul Coelho..
    veel plezier nog verder! Groetjes, Jeannette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Nantes

Het avontuur is begonnen

Gisterochtend, 6 juni, om half 8 ben ik vertrokken. Uitgezwaaid door hele lieve familie en vrienden die al zo vroeg voor mij uit de veren waren. De laatste nacht in huis was kort dankzij een feestje de avond er voor en onweer in de nacht. Maar om half 8 was het droog en het bleef droog, de hele dag. Eerst was er veel tegenwind met prachtige wolkenluchten. Halverwege ging de wind wat liggen en kwam de zon er voorzichtig door. Ik heb deze dag de IJssel gevolgd tot ik even voor Doesburg een leuke camping vond. De ontvangst was vriendelijk, ik kreeg verse sla en snijbiet uit eigen campingtuin. Samen met een pakje gedroogde mie, wat walnoten en kruiden een simpele maar lekkere maaltijd.

Vandaag was er ook veel wind. Gedeeltelijk mee, wat erg lekker ging, maar ook flink tegen. Dat veroorzaakte weer de eerste zadelpijn. Jammer!

Ook vandaag reed ik steeds langs rivieren: de IJssel, Nederrijn, Pannerdensch kanaal en de Waal. Mooie route! En ik ben ook al weer de weg kwijt geraakt: daardoor ging ik in Millingen de grens van Duitsland over, en dat was niet de bedoeling. Ik volgde de bordjes van de Hanzeroute maar die gingen niet naar Zaltbommel zoals in het boekje stond, ze voerden de route richting Duitsland, Hanzeroute deel 3. Daar kwam ik een beetje laat achter. Maar wel mooi dat ik Duitsland nu kan afstrepen op mijn landen t-shirt ;-).

Ik zit nu te schrijven in een grote recreatieruimte van de camping. Net even een flinke bui gehad, de eerste vandaag, en mooi ná het fietsen, tent opzetten en douchen.

Wat leuk dat jullie me allemaal gaan volgen! Met weemoed neem ik een tijdje afscheid van de Gift City en alle familie en vrienden in Nederland. Maar ik heb heel veel zin om weer naar Janka Tanya te gaan.

Bedankt voor alle lieve wensen, kaartjes en steun. Fijn om te lezen!

HET AVONTUUR IS BEGONNEN!

Janka-Tanya.eu. IBAN NL57ABNA0442001762 ABN AMRO te Zwolle, ten name van Stichting O2 , onder vermelding van Janka Tanya.

Degiftcity.nl. Wordt vrijwilliger: in de keuken, het City Café, de Twinkelwinkel, de meubelloods of het talentenbureau, of kom ons bezoeken.

Recente Reisverslagen:

04 Oktober 2019

Eindbestemming bereikt

19 September 2019

Vakantie

08 September 2019

Ljubljana

24 Augustus 2019

Venetië

14 Augustus 2019

Italië
Gezien

Reis 2: Opnieuw op de fiets van Zwolle naar Tótvázsony in Hongarije. Nu via een zuidelijke route, via België, Zuid Engeland, Frankrijk, Italië, Slovenië en Oostenrijk. Mijn plan is om te vertrekken op donderdag 6 juni 2019, en ik verwacht zo’n 5 maanden weg te blijven. Met deze reis vraag ik ook aandacht voor 2 bijzondere (ANBI) organisaties: De Gift City in Zwolle NL Janka Tanya in Tótvázsony, Hongarije.

Actief sinds 12 Juli 2015
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 16740

Voorgaande reizen:

06 Juni 2019 - 20 Oktober 2019

Het avontuur is begonnen

06 Juni 2019 - 30 September 2019

Door het zuiden naar Tótvázsony

12 Juli 2015 - 15 Oktober 2015

Mijn eerste fietstocht

Landen bezocht: