Frankrijk, Gouarec - Reisverslag uit Gouarec, Frankrijk van Gezien Schotman - WaarBenJij.nu Frankrijk, Gouarec - Reisverslag uit Gouarec, Frankrijk van Gezien Schotman - WaarBenJij.nu

Frankrijk, Gouarec

Blijf op de hoogte en volg Gezien

02 Juli 2019 | Frankrijk, Gouarec

Het is dinsdag, 2 juli al weer. Inmiddels ben ik uit Groot Brittanië vertrokken en ben nu in Bretagne.

Ik heb de laatste dagen in Engeland niet zo veel meer gefietst. Te veel stijle beklimmingen en de stukken die relatief lichter waren kon ik niet bereiken per trein. Toch heb ik erg genoten van zuid Engeland en de Engelsen en ben blij dat ik er geweest ben. Prachtige kust met mooie natuur, leuke dorpjes, en leuke mensen.

Ik was in Swanage, Zuid Engelse kust. Het weer werd steeds beter en ik ging een dag wandelen. Eerst naar het dorpje zelf om wat boodschappen te doen en daarna door naar the Old Harry rocks. Een paar stukken krijtrots die in de loop van eeuwen los van de kust waren geraakt. Mooie wandeling van ca 15 km. Ik heb hoogtevrees waardoor het bekijken van de rotsen wel spannend was. Maar de moeite waard. De weg naar de camping terug was een stijle afdaling die ik vanuit de camping al bekeken had. Onderweg kwam ik een groep puffende en hijgende dames tegen uit het plaatse zelf. Ze wandelden regelmatig in de omgeving met een gids. Iedere keer was een verrassing welke route ze die dag zouden volgen. Ik was blij te zien dat deze ervaren bergwandelaars net zo’n rood en bezweet hoofd hadden als ik.

Vanuit Swanage wilde ik proberen om op 1 dag per trein naar Plymouth te reizen en van daar dan de volgende dag met de boot over te steken naar Frankrijk. Via het internet zag ik dat er geen rechtstreekse verbinding was. En het was niet duidelijk of de fiets mee kon. Ik moest naar het station voor meer informatie. Dat station was een kilometer of 15 verderop via een stijle beklimming en een pontje. Ik besloot op goed geluk ‘s morgens te vertrekken en op het station maar te zien hoe ver ik kon komen.

De volgende dag vroeg op en om 9 uur was ik op het station. De beamte keek moeilijk. Ik moest 3 x overstappen, waarbij ik ook tussendoor nog een stukje moest fietsen van het zuid naar het west station. In de laatste 2 treinen moest een fietsplek gereserveerd worden. En die plekken waren beperkt. Maar het lukte, met 5 kaartjes op zak en 2 A4tjes met overstapplaatsen, tijden, en de route van station zuid naar station west in Dourchester kon ik vertrekken. De eerste trein ging goed. Ik moest alleen naar een ander spoor over een hoge brug. Niet te doen met de fiets. Dan maar een rondje omfietsen. Op naar de volgende trein. Ik kwam ook keurig aan in Dourchester zuid. Met de plattegrond in de hand naar de straat. Bleek dat ik weer naar de andere kant van het spoor moest. Weer geen lift, alleen een hoge trap over het spoor. Dan maar weer de weg vragen om om het spoor te fietsen. Ook bij station west bleek ik op het verkeerde perron aan te komen. Weer vragen en opnieuw een rondje fietsen. Gelukkig had ik genoeg tijd en was ik ook hier op tijd voor de volgende trein. Die ging naar Castle Cary en daar kwam ik gelukkig op het goede perron aan. Er bleek daar een enorm groot 3 daags fesival te zijn en de trein die aan kwam was vol met feestgangers. Er stonden wel 20 vrijwilligers om de uitstappers te helpen en alles in goede banen te leiden. Grote tassen, tenten, bier, er kwam vanalles mee met de honderden mensen die uitstapten. Het duurde zeker 10 minuten voor wij naar binnen konden. Heerlijk in een rustige trein. Vrijwilligers liepen nog een rondje met grote zakken om alle blikjes en etensresten op te ruimen en rijden maar. Het laatste traject was met een mooie sneltrein waar weinig ruimte voor de fiets was. Alle tassen er af en ook dat ging goed. Na zo’n 5 uur reizen kwam ik keurig op schema in Plymouth aan. Ik had in de trein een guesthouse gereserveerd. Een camping was te ver weg.

In het guesthouse kon ik via Direct Ferry’s een ticket boeken voor de nachtferry van de volgende dag. 23 uur vertrek en 8 uur de volgende ochtend aankomst in Roscoff Frankrijk.

Goed geregeld dacht ik, tot ik die avond bericht kreeg dat de boeking van de ferry in 24 tot 48 uur al dan niet bevestigd zou worden. En over 24 uur moest ik al inchecken en ik had al betaald. Die nacht in het guesthouse werd ik wakker en bedacht dat ik de volgende nacht misschien geen ferry, maar dan ook geen slaapplaats had. Ik sliep niet meer zo rustig die nacht. De volgende ochtend eerst naar de ferry terminal gefietst om te horen of ik al ingeboekt was. Nee, geen gegevens van mij. Maar de dame aan de balie verwachtte niet dat alle tickets uitverkocht zouden zijn die avond en dat ik zo nodig nog wel een ticket kon kopen. Iets geruster de dag doorgebracht in Plymouth. Eind van de middag bij het guesthouse m’n bagage opgehaald. Ik kreeg nog een kop thee en een broodje en hup, naar de haven. Ik had nog geen bericht van Direct Ferries en ook bij de haven was nog geen ticket voor mij. Contact met Direct Ferrie lukte niet. Nergens een telefoonnummer te vinden en op mijn emails kwam alleen automatisch antwoord. Dan toch nog maar een nieuw ticket kopen wat gelukkig nog kon. Een paar uurtjes wachten en inchecken. Alles gelukt!

De nacht op de ferry in een slaapstoel ging snel voorbij. Keurig om 8 uur aankomst in mistig Roscoff.

De eerste dagen waren wennen in Frankrijk. De eerste camping was niet geweldig, zoek het maar uit, sobere voorzieningen en het mistige weer zat ook niet mee. En mijn Frans is niet best...

Maar ik heb nu een paar mooie trajecten gefietst, op en neer maar goed te doen voor mij. En ook hier zijn aardige mensen, ik zit op een leuke camping die helemaal ingericht is om het fietsers naar de zin te maken. Het mag nog iets warmer worden. Afgelopen nacht moesten kleren over het bed om het een beetje op temperatuur te houden, maar verder is het weer helemaal goed! De komende dagen fiets ik richting Nantes en zo verder naar het zuiden. De weersberichten zijn goed en ik weet nu dat chaud warm betekent en froid koud. En gouche is links en rechts is à droite!

Au revoir!

Janka-Tanya.eu. IBAN NL57ABNA0442001762 ABN AMRO te Zwolle, ten name van Stichting O2 , onder vermelding van Janka Tanya.

Degiftcity.nl. Wordt vrijwilliger: in de keuken, het City Café, de Twinkelwinkel, de meubelloods of het talentenbureau, of kom ons bezoeken. 

Tags: 

de Gift CityJanka Tanyafietsen


  • 02 Juli 2019 - 13:29

    Elly Touwen:

    Ha Gezien, wat een spannend verhaal. En nu ben je in la douce France op weg naar Nantes. Wij zijn ondertussen ook vertrokken naar Rotterdam en zitten op de stadscamping. Heerlijk zonnetje en vanavond gaan we Jitske Aanmoedigen. Blijven hier tot zondag en dan maandag naar Nevers begin van de fietstocht langs de Loire. Ben benieuwd naar de Franse campings. De stadscamping in Rotterdam is van het ouderwetse soort. Prima voor nu.

  • 02 Juli 2019 - 14:15

    Paulien:

    Leuk om met je mee te lezen Gezien, en wat een ontzettend gave ervaringen doe je daar op! Stoer dat je het allemaal op weet te lossen daar in je eentje. Geniet van je verdere tocht door het zuiden en hopelijk is het vanaf nu lekker 'chaud' tijdens je fietstocht ;-)

  • 02 Juli 2019 - 15:01

    Jacqueline:

    Je verhalen mogen best langer zijn en vaker komen hoor! Je kunt wel een boek schrijven. De manier waarop je het beschrijft maakt dat je mij meeneemt in je reis en ik zie het allemaal voor me. Geweldig! En op naar de warmte en prettige fietskilometers!

  • 02 Juli 2019 - 16:49

    Willy En Ben Kamerling:

    Het valt niet altijd mee om wereldreiziger te zijn, maar we bewonderen je doorzettingsvermogen en creativiteit. Je beschrijft je sores echt en we zien het al voor ons. Knap dat het toch allemaal lukt. Ja, dat Frans. Vele vakanties in Frankrijk helpt, maar ons Italiaans is vergelijkbaar met jouw Frans vermoedelijk. Zo koud als jij het had, zo heet hadden wij het. Zondag fietsten we langs de Inn in Oostenrijk. Het leek alsof we in een oven fietsten, 37 graden en zo nu en dan een zuchtje wind. We hopen dat je dat niet meemaakt, want met jouw bepakking en zonder elektrische ondersteuning is helemaal een opgave. Vermoedelijk vind je daar ook wel een oplossing voor. Succes verder en we blijven volgen.
    Groetjes uit Duitsland, Bingen am Rhein (kan je ook goed fietsen).

  • 02 Juli 2019 - 19:24

    RiaS:

    Wat een belevenissen weer. Mooi te lezen en gelukkig overal vriendelijke mensen. Dat je zelfs met Fransen aan de praat bent, geweldig. Gelukkig is het fietsen ook weer mooi.
    Nu nog een beetje warmer, zou fijn zijn.
    Zet ‘m op

  • 02 Juli 2019 - 19:30

    Dino:

    Wat maak je toch wat mee. En aangezien wij eerder vaak met je mee gingen op reis heb ik een beeld bij hoe jij de dingen regelt en voor elkaar krijgt. Erg leuk om te lezen.
    De koude nachten delen we met je zoals je op de foto's hebt kunnen zien. Hopelijk wordt het snel ook s'nachts warmer.
    Veel plezier en succes 'en France'

  • 02 Juli 2019 - 19:44

    Ingrid :

    Weer een prachtig verhaal geschreven Gezien. En jij en Frankrijk worden nog wel eens vriendjes!

  • 03 Juli 2019 - 09:08

    Herma W:

    Hoi Gezien,
    's Nachts moet het wel erg koud zijn wil jij extra kleren nodig hebben...
    Wat een verhaal en belevenissen heb je weer te melden! Respect!
    Heel veel plezier en hopelijk iets mooier weer de komende tijd. Vanavond de dames voetbal nog volgen? In Lyon is zeker op temperatuur. Op naar het zuiden dus. Hartelijke groet, Herma

  • 05 Juli 2019 - 09:23

    Johan Van Zanten:

    Wat een verhaal Gezien, Doorzettingsvermogen kan je niet ontzegd worden. Dat Engeland wat achter loopt met moderniseringen was bekend maar dat nergens liften zijn voor zware bagage op de stations was wel een ey opener. Succes met je vervolg en Bretagne staat bekend om z'n mooie weer. Geniet naast alle inspanningen. Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Gouarec

Het avontuur is begonnen

Gisterochtend, 6 juni, om half 8 ben ik vertrokken. Uitgezwaaid door hele lieve familie en vrienden die al zo vroeg voor mij uit de veren waren. De laatste nacht in huis was kort dankzij een feestje de avond er voor en onweer in de nacht. Maar om half 8 was het droog en het bleef droog, de hele dag. Eerst was er veel tegenwind met prachtige wolkenluchten. Halverwege ging de wind wat liggen en kwam de zon er voorzichtig door. Ik heb deze dag de IJssel gevolgd tot ik even voor Doesburg een leuke camping vond. De ontvangst was vriendelijk, ik kreeg verse sla en snijbiet uit eigen campingtuin. Samen met een pakje gedroogde mie, wat walnoten en kruiden een simpele maar lekkere maaltijd.

Vandaag was er ook veel wind. Gedeeltelijk mee, wat erg lekker ging, maar ook flink tegen. Dat veroorzaakte weer de eerste zadelpijn. Jammer!

Ook vandaag reed ik steeds langs rivieren: de IJssel, Nederrijn, Pannerdensch kanaal en de Waal. Mooie route! En ik ben ook al weer de weg kwijt geraakt: daardoor ging ik in Millingen de grens van Duitsland over, en dat was niet de bedoeling. Ik volgde de bordjes van de Hanzeroute maar die gingen niet naar Zaltbommel zoals in het boekje stond, ze voerden de route richting Duitsland, Hanzeroute deel 3. Daar kwam ik een beetje laat achter. Maar wel mooi dat ik Duitsland nu kan afstrepen op mijn landen t-shirt ;-).

Ik zit nu te schrijven in een grote recreatieruimte van de camping. Net even een flinke bui gehad, de eerste vandaag, en mooi ná het fietsen, tent opzetten en douchen.

Wat leuk dat jullie me allemaal gaan volgen! Met weemoed neem ik een tijdje afscheid van de Gift City en alle familie en vrienden in Nederland. Maar ik heb heel veel zin om weer naar Janka Tanya te gaan.

Bedankt voor alle lieve wensen, kaartjes en steun. Fijn om te lezen!

HET AVONTUUR IS BEGONNEN!

Janka-Tanya.eu. IBAN NL57ABNA0442001762 ABN AMRO te Zwolle, ten name van Stichting O2 , onder vermelding van Janka Tanya.

Degiftcity.nl. Wordt vrijwilliger: in de keuken, het City Café, de Twinkelwinkel, de meubelloods of het talentenbureau, of kom ons bezoeken.

Recente Reisverslagen:

04 Oktober 2019

Eindbestemming bereikt

19 September 2019

Vakantie

08 September 2019

Ljubljana

24 Augustus 2019

Venetië

14 Augustus 2019

Italië
Gezien

Reis 2: Opnieuw op de fiets van Zwolle naar Tótvázsony in Hongarije. Nu via een zuidelijke route, via België, Zuid Engeland, Frankrijk, Italië, Slovenië en Oostenrijk. Mijn plan is om te vertrekken op donderdag 6 juni 2019, en ik verwacht zo’n 5 maanden weg te blijven. Met deze reis vraag ik ook aandacht voor 2 bijzondere (ANBI) organisaties: De Gift City in Zwolle NL Janka Tanya in Tótvázsony, Hongarije.

Actief sinds 12 Juli 2015
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 16728

Voorgaande reizen:

06 Juni 2019 - 20 Oktober 2019

Het avontuur is begonnen

06 Juni 2019 - 30 September 2019

Door het zuiden naar Tótvázsony

12 Juli 2015 - 15 Oktober 2015

Mijn eerste fietstocht

Landen bezocht: