Het binnenland weer in. - Reisverslag uit Kiewitt, Duitsland van Gezien Schotman - WaarBenJij.nu Het binnenland weer in. - Reisverslag uit Kiewitt, Duitsland van Gezien Schotman - WaarBenJij.nu

Het binnenland weer in.

Blijf op de hoogte en volg Gezien

18 Augustus 2015 | Duitsland, Kiewitt

Het was wel even weer wennen. Na de drukte en gezelligheid van de kust ging het weer landinwaarts, waar het veel uitgestrekter en rustiger is. In de beschrijving van de route staat waar in overnachtingsmogelijkheden in de buurt zijn, waar een winkel is of eetmogelijkheden. Ik fiets meestal zo tussen de 60 en 80, 90 km, afhankelijk van de kwaliteit van de wegen en van de plekken om te overnachten. Op de komende trajecten waren maar weinig campings. Voor deze dag was er niet veel keus: tussen de ca 40 en 100+ km was er alleen een camping in Neuensund. Het was een warme dag en zoals gebruikelijk redelijk veel slechte stukken wegdek. Neuensund bleek een piepklein dorpje te zijn waar wegwerkers druk bezig waren. Geen camping te vinden. Er zat een vrouw met kinderwagen op een bankje en ik vroeg haar waar de camping was. De camping bleek al 3 jaar geleden gestopt. Dat was even slikken! Maar gelukkig, er kwam een man bij en hij wist dat iemand een boomgaard had waar ook wel eens tenten mochten staan. Met hulp van deze mensen werd de betreffende plek gevonden, en ja, ik mocht in de boomgaard. Kosten €15,--. Dat was redelijk aan de prijs voor een kampeernacht (meestal tussen € 7,-- en € 10,--) maar niet zeuren. Ik was blij dat ik kon blijven. Er bleken ook een paar caravans te staan waar de wegwerkers in bivakkeerden. Ik kon er met de pot mee-eten, soort rollade met jus, aardappelen en zuurkool. Best lekker op een warme zomerdag. In de boomgaard stonden fruitbomen. Het stonk er naar gistend fruit. Ik kon in een schuur gebruik maken van sanitair wat niet erg schoon was. Maar ja, niet zeuren, er was tenminste een wc en douche! Ik was de enige tentkampeerder daar en ik voelde me niet prettig in zo'n open boomgaard. Ook was er steeds gerommel van onweer in de lucht. De volgende ochtend de spullen weer vroeg opgepakt en op de fiets verder. Soms ontbijt ik meteen 's morgens bij de tent, soms stop ik na een paar kilometer en neem dan iets te eten en drinken uit de fietstas. Dit was zo'n dag van plekje onderweg zoeken. Meteen al in de eerste kilometers begon de weg flink te stijgen. Een kilometer of 4 in de kleinste versnelling stevig trappen. Maar het leuke was, vanaf het begin langs de weg stonden pruimenbomen. Allerlei soorten, en heel veel rijpe. Eerst denk je dat het bij een huis hoort, maar het waren er honderden, de hele klim lang. En geen huis te zien of een akker waar het bij kon horen. Gewoon wegbeplanting. Tijdens de klim was het een prachtige reden om steeds even te stoppen, een paar pruimen te eten en weer door. Na een kilometer of 8 was er een mooi rustpunt en heb ik nog een paar crackers met kaas gegeten en mijn dag was weer goed. Het was rond 8.30 uur en de natuur begon wakker te worden. De route ging verder door een mooi bosgebied, en later langs wat kleine meertjes. Ook de dagen daarna reed ik veel door bossen en langs meren. Soms wat drukker en toeristisch, maar ook hele stille gebieden. Ik fiets meestal rond 8.00 of 8.30 uur weg bij de campings. Dan is het nog lekker rustig overal en nog niet zo warm. 2 x reed ik 's morgens meteen een natuurreservaat in waar veel vogels in meren en vijvers zaten. Dat zijn prachtige ervaringen. Ik kom af en toe een fietser tegen, maar je hoort alleen de wind, de vogels en het ruisende riet.
De Hanzeroute kwam na een dag of 4 weer terug bij de Poolse grens, bij de Oder. Daar kon je als alternatieve route kiezen om de Oder-Neisse route te nemen die zo'n 80 km langs de Oder blijft gaan. Ik koos daarvoor, ook omdat het over een goed fietspad ging in plaats van het soms erg slechte wegdek waar Hanzeroute veel voor kiest.
Het bleek echter een pittige route. Het was super warm op de Oderdijk, 35 - 37*C, nergens schaduw en harde wind, opzij of tegen. In die omgeving vormt de Oder de grens tussen Duitsland en Polen. Toen ik daar fietste dacht ik er over hoe vreemd het eigenlijk is dat een door mensen bepaalde grens zo veel invloed heeft op hoe we in het leven staan en ook anderen zien. Ik zag de Poolse dorpjes aan de overkant en dat was niet anders dan de Duitse. Oost en West, vertrouwd of vreemd, bepaald door een grens die maar een meter of 10 breed is. Veel gebieden in deze streek zijn meerdere malen van nationaliteit gewisseld, Zweeds, Pruisisch, Pools, Duits..
Halverwege de warme Oderdijk besloot ik te overnachten op een camping in een klein gehuchtje. Dat bleek een verrassende oase te zijn. Het was een biologische camping en ze hadden ook nog een 1 persoons appartementje vrij voor maar € 30,--. Daar had ik wel zin in. In het dorpje was een kerk waar ze een café voor Radfahrer hadden, 'Himmel und Erde'. Je werd er hartelijk ontvangen en je kon er e.e.a. eten en drinken. Ik nam een heerlijke koude tomatensoep en een biertje. Op de camping kon je de voor de volgende ochtend een ontbijt bestellen. Leek me een goed plan. Bleek dat het ontbijt gezamenlijk om 9 uur begon. Oké, dan maar wat later op pad. De volgende ochtend stond er een geweldig biologisch ontbijt klaar. Met versgebakken broodjes, pannenkoekjes, fruit, vlees, kaas, eieren, verse sapjes, groente, kwark en zo meer. Je zat aan van die picknicktafels op banken. Ik zat bij een paar andere fietsers die hier ook toevallig beland waren. We hebben uitgebreid ontbeten en gekletst. Met frisse moed de laatste 40 km van het traject afgelegd naar Frankfurt a/d Oder. Ik was van plan daar een nacht langer te blijven, om informatie te zoeken voor de vervolgroute richting Hongarije, maar dat was over toen ik er aankwam. Ik vond geen winkel waar zoiets te krijgen was. Ook lukte het niet om een kamer met Wifi te krijgen. Dat was alleen in het allerduurste hotel van de stad. Volgens de mevrouw bij de toeristeninformatie was iedereen lamlendig vanwege het weer dat al wekenlang veel te heet en droog was. De stad was leeg en de betonblokken huizen straalden helemaal niets uit. Ik ben de volgende ochtend verder gegaan met de Hanzeroute, weer richting het westen. Na nog enkele mooi landschappelijke trajecten met soms hele slechte wegen, ben ik nu in Potsdam aangekomen. Een werkelijk prachtige stad. Groene parken met paleizen en tuinen. Veel historie, bijzondere architectuur en heel fietsvriendelijk. Ik heb goeie fietskaarten gevonden voor de komende dagen. Er was zelfs een fietsenmaker die Gazelle verkoopt. Ik heb er een sleutelsetje gekocht voor mijn fiets, want het blijkt dat een gewone inbussleutel niet past op de schroeven in mijn Gazelle fiets. Morgen met de S Bahn een dagje naar Berlijn, en daarna weer verder.
Allemaal weer heel erg bedankt voor de mooie reacties. Als ik er eens even doorheen zit dan lees ik die door en dat beurt me meteen weer op! Tot de volgende keer!

  • 18 Augustus 2015 - 21:45

    RiaS:

    En er was ook nog een tak afgebroken toen je lag te slapen, was dat ook in de boomgaard?
    Je schrijft gezellig, leuk te lezen. We volgen je op de kaart.
    We hebben de afgelopen dagen veel regen gehad, morgen begint bij ons de zon weer te schijnen, heerlijk. Bij jou volgens weather on line nog steeds droog, klopt toch?

    Groeten uit Zwolle.

  • 18 Augustus 2015 - 21:45

    RiaS:

    Mis nog wel leuke foto's, haha

  • 18 Augustus 2015 - 21:54

    Bets Faas:

    HALLO GEZIEN,

    Wat weer een mooie beschrijving van je ervaringen. Tijdens het lezen, fietste ik in gedachten mee, zo beeldend.

    Goed dat je af en toe lekker een gewoon bed opzoekt. Wat zul je je conditie hebben gekregen . Ik vind het heel bijzonder dat je deze tocht maakt .

    Zoals je schrijft over de grens, die wij als mens ergens trekken en dan anderen laten voelen dat hij of zij er niet bij hoort.Op welk gebied dan ook. Vreselijk toch.

    We lezen dit dagelijks in de krant.

    Gezien, bedankt maar weer voor dit uitgebreide verslag. Fiets morgen weer lekker verder,genietend van al het moois wat je zoal tegen komt. En pas goed op je zelf.

  • 18 Augustus 2015 - 22:19

    Gezien :

    Hoi Ria, die tak was nog weer in een andere camping, maar het wordt een dik boekwerk als ik alles opschrijf. Maar voor de toelichting: eergisternacht stond ik op wel een echte camping, in een bos. Er waren niet meer tenten. Wel wat toeristen in caravans. Het regende en onweerde van het eind van de middag tot diep in de nacht en 's avonds laat schrok ik op door eerst een flinke kraak gevolgd door een harde knal en dreun. Een hele grote tak of misschien een boom moet gevallen zijn. Het klonk heel dicht bij. Er kwamen mensen met zaklantaarns kijken, maar ik kon niet zien wat er was. Ik heb die nacht niet rustig geslapen. Je voelt je dan wel herl kwetsbaar in zo'n klein tentje.
    Wat betreft de foto's: die moet ik nog overzetten vanaf mijn telefoon, maar die heeft momenteel geen bereik. Ik hoop later

  • 18 Augustus 2015 - 23:57

    Gezien:

    Hoi Bets en andere volgers,
    Mooi om te lezen dat je in gedachten meefietst. Inspirerend!

  • 19 Augustus 2015 - 09:28

    Carla :

    Hoi Gezien. Wat ben je al ver gefietst. Vorige week, toen het hier zo winderig en regenachtig was, heb ik aan je gedacht. Ik blijf het stoer vinden om maar door te fietsen, in weer en wind. Je schrijft mooi. Ik zou het af en toe ook wel spannend vinden om ergens alleen te staan. Mijn vakantie is weer voorbij en het werken is weer begonnen. Volgende week wel weer een weekend naar Limburg met de fietsmeiden gepland.
    Veel plezier en genieten van alle moois en goeds om je heen. Goede reis.

  • 19 Augustus 2015 - 13:18

    Jannet:

    Weer een mooi verhaal om te lezen. Omdat ik veel plaatsten heb bezocht kan ik me er een kleine voorstelling van maken, nu in Potsdam en Berlijn. Mooie omgeving.
    En zo te lezen gaat het lekker, natuurlijk met tegen slagen als slecht wegdek of slecht weer, maar het gaat goed. Je bent al een heel eind op weg.
    Geniet er van, en succes



  • 19 Augustus 2015 - 19:27

    Jacqueline:

    Ik hoop dat je een boek gaat schrijven als je terug bent, want dit smaakt naar heel veel meer verhalen! Geniet net zoveel als ik van je verhalen doe!!

  • 19 Augustus 2015 - 19:57

    Kees Van Der Pol:

    Hoi Gezien,

    Het pelgrimeren is begonnen. Campings die niet bestaan, maar wel mensen die je helpen. Bij 'guur' volk aanschuiven en stamppot krijgen de zomer. Het gaat over vertrouwen zonder roekeloos te zijn. Vertrouwen op jezelf en de mensen om je heen die je niet kent. Je dealt met angst en vertrouwen. Mooi toch. Zo vaak kom je dat in 1 moment niet tegen. Mag ik nou wel of geen pruimen plukken. Mooie dilemma's. Als je terug kijkt zijn er al heel veel behulpzame mensen je pad gekruist. Vanuit je kwetsbaarheid als 'eenzame fietser' een mooie ervaring. Aan deze ervari g zal je straks veel hebben. Dit neemt niemand je meer af. Wat een rijkdom. Succes en ook de hartelijke groeten van Ans, we fietsen met je mee.

  • 20 Augustus 2015 - 10:33

    Alie:

    Hoi Gezien
    Wat een belevenissen allemaal.Wel echt iets voor jou,vooral niet saai.
    Heb je genoten in Berlijn? Wat een bijzondere stad is dat hè?
    Pas goed op je fiets,de onze zijn vorige week gestolen in Utrecht. Op slot en aan de ketting nog wel.
    Ik kijk weer uit naar het volgende verslag.
    Groetjes en veel fietsplezier,Alie

  • 21 Augustus 2015 - 10:32

    Maaike:

    Hoi Gezien, erg leuk om over al je belevingen te lezen die je onderweg meemaakt, en de bijzondere ontmoetingen. Je hebt er al een hele afstand opzitten zie ik. Het kleine gebrek aan richtingsgevoel komt me erg bekend voor, haha! Ik vind het ontzettend knap, dat hele eind op de fiets en ben nu al benieuwd naar je volgende verhalen/avonturen. Veel plezier en Succes!
    Liefs Maaike

  • 21 Augustus 2015 - 20:00

    Joke Van De Klok:

    Hoi Gezien,
    Wat heerlijk om vanuit mijn luie stoel van jouw belevenissen mee te genieten.
    Je schrijft zo beeldend dat het is alsof ik erbij ben. Uitkijkend naar je volgende verslag wens ik je een goede voortzetting van je tocht.
    You go girl!
    Groetjes, Joke

  • 24 Augustus 2015 - 14:04

    Diny Veldman:

    heej gezien,jee jij maakt wat mee onderweg.Je bent al een heel eind op weg,petje af voor jou.
    wens je goed weer en veel plezier.
    fiets ze gr diny

  • 26 Augustus 2015 - 14:15

    Diane:

    Hoi Gezien,

    Wat een prachtige ervaringen. Ja inderdaad raar zo'n landsgrens.
    Vind je heel stoer om zomaar als enige tentkampeerder je kampement te maken en dan ook nog aanschuiven om wintervoedsel te eten.

    Veel plezier weer.

    Groetjes
    Diane

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gezien

Reis 2: Opnieuw op de fiets van Zwolle naar Tótvázsony in Hongarije. Nu via een zuidelijke route, via België, Zuid Engeland, Frankrijk, Italië, Slovenië en Oostenrijk. Mijn plan is om te vertrekken op donderdag 6 juni 2019, en ik verwacht zo’n 5 maanden weg te blijven. Met deze reis vraag ik ook aandacht voor 2 bijzondere (ANBI) organisaties: De Gift City in Zwolle NL Janka Tanya in Tótvázsony, Hongarije.

Actief sinds 12 Juli 2015
Verslag gelezen: 494
Totaal aantal bezoekers 16720

Voorgaande reizen:

06 Juni 2019 - 20 Oktober 2019

Het avontuur is begonnen

06 Juni 2019 - 30 September 2019

Door het zuiden naar Tótvázsony

12 Juli 2015 - 15 Oktober 2015

Mijn eerste fietstocht

Landen bezocht: