de Duitse schiereilanden - Reisverslag uit Sorgenfrei, Duitsland van Gezien Schotman - WaarBenJij.nu de Duitse schiereilanden - Reisverslag uit Sorgenfrei, Duitsland van Gezien Schotman - WaarBenJij.nu

de Duitse schiereilanden

Blijf op de hoogte en volg Gezien

10 Augustus 2015 | Duitsland, Sorgenfrei

Vandaag de Poolse grens bereikt! Ik ben nu in de Hanzestad Anklam, in het noordoosten van Duitsland. Inmiddels 1385 km gefietst. En nee, na Lubeck geen materiaalpech meer gehad. En ja, het weer is helemaal opgeknapt. Overdag bijna altijd zon, warm tot heel warm weer en soms in de avond, nacht en vroege ochtend onweer.
Vanuit Lubeck naar Travemunde. Met de fiets in een Shuttlebus onder de Trave door en 10 km later met een Ferry over de Trave heen. Mooie stad en omgeving! Toen langs de Oostzeekust. Daar een nacht gekampeerd en naar Wismar. Daarna ging de route door zo'n 50 km agrarisch gebied. Eindeloze akkers, glooiende wegen en slapende dorpjes waar geen winkel of café te vinden was. Je verwacht trabantjes tegen te komen, maar dat viel mee. Gewone moderne auto's, al waren het er niet veel. Eerst wel even leuk, maar later ook erg saai. Toen weer naar de kust en tot vandaag ben ik ook altijd in de buurt van de kust geweest. De route ging naar de schiereilanden Darss, Ziengs en Rügen, daar maar een klein stukje. Omdat ik vóór op schema lag ben ik langer op deze eilanden gebleven, steeds 2 nachten op 1 plaats en dan weer door. Eerst 2 nachten op Darss. Een mooi klein eilandje met romantische gekleurde huizen. Toen 2 nachten op een camping in Altefähr op Rügen. Daar werkte mijn telefoon niet goed. Het lukte al 2 dagen niet meer om online verbinding te krijgen. Dat betekende dat ook niemand wist waar ik was en of alles goed was. En dat voelt niet goed. Gek, toen er nog geen mobiele telefoon was had ik op mijn reizen maandenlang geen contact, maar nu is het anders. Ook omdat ik alleen op reis ben. De eerste dag in Altefähr daarom terug de brug over naar Strahlsund, en eerst naar een Vodafone winkel. Daar is het probleem opgelost en toen kon ik genieten van de mooie stad. 's Avonds genoten van een prachtige zonsondergang. De volgende dag naar het noorden van Rügen gefietst, naar het Jasmund nationaal park. Zo'n 70 km en de laatste 10 km pittig omhoog. Het is een Buchenwald (beuken oerbos) en er zijn mooie witte krijtrotsen. Ik kampeerde ook op een camping in het park en heb daar een wandeling gemaakt. Was ook wel even een dingetje: in mijn eentje een wandeling door uitgestrekte bossen, en dat met mijn richtingsgevoel.. Maar er waren goed gemarkeerde routes en het ging goed! De hoge krijtrotsen waren goed te bekijken, zowel van boven, als vanaf het strand (ca 450 traptreden naar beneden en weer naar boven). Na dit ommetje op Rügen afgelopen zondagmiddag weer terug op de Hanzeroute. Gisteren naar het schiereiland Usedom. Mooi, super toeristisch en de jetset van Duitsland zit daar. Wel leuk om te zien. Enorme villa's langs vele boulevards en iedereen ligt te bakken in die typische Duitse strandstoelen. Het schiereiland is langgerekt, zo'n 45 km lang. En er ligt helemaal overheen een mooi fietspad wat doorgaat tot in Polen. Vanmorgen ben ik doorgereden tot over de Poolse grens. Mooi moment. Daarna richting het zuidwesten, naar Anklam waar ik nu ben. Na Lübeck steeds gekampeerd. Nu een nacht een hotelletje omdat ik dan wifi heb.
Ik ben nu 3 weken onderweg. Ik raak niet zo vaak de weg meer kwijt, en als dat zo is lost het meestal snel op. Ik vind het nog steeds leuk om zo onderweg te zijn, al merk ik dat het ook een hele lange reis is zo alleen op pad. Met kamperen ontmoet je veel makkelijker mensen dan in een hotel. Op campings is altijd wel aanspraak. Ook onderweg zijn soms onverwachte ontmoetingen. Bijvoorbeeld een wielrenner die bezig is met een tourrit komt een poosje naast me fietsen om een praatje te maken. Als hij weer door gaat vraagt hij of hij een foto van me mag maken en al fietsend gebeurt dat. Of een oude mevrouw met een rollator die ik even voor laat gaan bij een slecht pad: ze kijkt me aan, geeft me een aai over de wang en zegt in het Duits: ik wens dat je maar veilig en goed weer thuis mag komen. Bij een restaurantje waar ik een kop koffie drink reken ik af en stap op de fiets. Komt de restauranthouder me na hollen en geeft een druivensuiker lolly mee: voor als ik energie nodig heb.
Zijn er ook onaardige mensen: vrijwel niet tegengekomen, maar dit was er één: een restaurantje in een kasteel, op een warme dag en er was tot dan toe nergens iets te krijgen. Bijna al mijn water was op. Er was geen menukaart, de mevrouw noemde op wat er was. Ik bestelde een eiskaffee en een glas water. In de wc wilde ik de drinkfles vullen maar daar stond dat het geen drinkwater was, dus niet gevuld. Ik wilde vragen of ik hem kon vullen, maar rekende eerst af. Bleek dat ze voor een halve liter water € 5,- vroeg. Ik heb mijn fles later ergens gevuld. Maar gelukkig komt dat maar zelden voor en kom ik vooral vriendelijke mensen tegen!
Zo, we zijn weer bij.
Weer ontzettend leuk om de reacties te lezen, via deze site, app-jes, Facebook, mail of anders.
Ook heel erg bedankt iedereen die me heeft gesponsord voor Janka Tanya! Voor degenen die dat nog willen doen: in een vorig verslag staat hoe dat moet. (Zie het 2de verslag sponsoring)
Ik ga morgen weer verder en hoop daar binnenkort weer verslag van te doen.

  • 10 Augustus 2015 - 21:58

    Janneke :

    Wow wat ben ik toch ongelooflijk trots op je! Mooi verslag om te lezen dat je vooral mooie en vriendelijke mensen ontmoet....
    Wat je bent krijg je vanuit je omgeving weer terug Gezien!

  • 10 Augustus 2015 - 21:58

    Janneke :

    Wow wat ben ik toch ongelooflijk trots op je! Mooi verslag om te lezen dat je vooral mooie en vriendelijke mensen ontmoet....
    Wat je bent krijg je vanuit je omgeving weer terug Gezien!

  • 10 Augustus 2015 - 22:03

    Kees:

    Hoi Gezien, Duitsland is het rijkste land van Europa. Er worden de mooiste auto's gemaakt, maar haast nergens is er wifi. Wij hadden dezelfde ervaring. Overigens kan je ook op veel plekken niet met pin betalen. Mooi om over bijzondere ontmoetingen te lezen. Geniet van het onderweg zijn. Je hebt een mooi doel. Geniet r van.

  • 10 Augustus 2015 - 22:17

    Roel En Margriet:

    Wij gaan na een lang weekend lubeck (met de auto) dinsdag 11-8 weer terug naar Zwolle. Waarschijnlijk 2e week oktober Nagyvaszony/Todvaszony.

  • 10 Augustus 2015 - 22:20

    Diny Veldman:

    jee gezien wat ben je al een eind op weg.Hartstikke goed,we zijn hier in zwolle erg trots op jou.
    nog veel fietsplezier en tot horens

  • 11 Augustus 2015 - 00:27

    Irene Koper:

    Hoi Gezien, wat leuk om je verslag te lezen. Op deze manier hebben we het gevoel alsof we met je meereizen. Heel erg top wat je doet. Nog heel veel fietsplezier met je verdere reis.

  • 11 Augustus 2015 - 08:56

    Ineke Schotman :

    Leuke verslagen hoor. Heerlijjk om te lezen. We zijn trots op je! Enne..wie goed doet, goed ontmoet. Blijf vooral genieten. Xxx

  • 11 Augustus 2015 - 16:55

    Elly Touwen:

    Hoi Gezien, wat een prachtig verslag van de Duitse schiereilanden. Je fietstocht door Rügen klinkt heel goed. Daar willen wij ook nog eens fietsen. Als het goed is daal je nu verder af langs de Oder-Neisse, waar eerder de grens tussen DDR en Polen liep. Heel benieuwd of er nog wat terug te vinden is van deze voormalige grens. We blijven je volgen.

  • 11 Augustus 2015 - 20:57

    Ingrid:

    Hallo Gezien, wat heb je toch een mooi avontuur zo. Ik doe het je niet na. Je verhalen zijn ook boeiend om te lezen. Ga lekker zo door!

  • 11 Augustus 2015 - 22:12

    Willy Kamerling:

    hallo Gezien, Moedig zo'n lange fietstocht in je eentje. Vandaag zag voor het eerst dat ik een uitgebreid verslag kon lezen en dat deed ik meteen. Het is voor mij ( en ook Ben) extra leuk te lezen, want we zijn meerdere keren langs de Duitse kust gezeild. De plaatsen die je beschrijft zijn voor ons niet onbekend. We waren er voor het eerst in 2006 en sindsdien is er weer veel in positieve zin gewijzigd. Overigens zijn er nog steeds oorden, waarbij je denkt dat het voormalige Oost-Duitsland herkenbaar is. Usedom was voor ons in 2011 het eindpunt. Sterkte met je fietsreis en we kijken uit naar het volgende verslag.

  • 14 Augustus 2015 - 10:43

    Klaasje:

    ha Gezien,

    Wat leuk om je zo te kunnen volgen en wat heb je al ver gefietst!

  • 15 Augustus 2015 - 15:17

    Alice Van Zanten:

    Dag Gezien, wat heb je een mooi verslag geschreven over de Duitse schiereilanden.
    En niet te vergeten, je prestatie's op de fiets liegen er ook niet om. Fijn dat je onderweg meestal aardige en hulpvaardige mensen ontmoet. Dat heb je wel nodig als je een lange fietstocht in je eentje doet. Vandaag hebben we een regendag hier in Zwolle, vanmorgen nog wel gelopen in het Park.
    Goede reis en tot de volgende mail!

  • 15 Augustus 2015 - 18:00

    Marlies Saras:

    Gezien....ik ben, zoals velen, trots op je.....maar wees vooral trots op je zelf! Wat een topprestatie waar je mee bezig bent! Prachtige verhalen die je schrijft!

  • 15 Augustus 2015 - 21:04

    Carlien:

    Gezien, die typisch Duitse strandstoelen spreken me bijzonder aan.... do something that scares you, Gezien dappere deerne, als de aai van de rollatordame, veel liefs van ons, gerhanne & carlien

  • 17 Augustus 2015 - 22:51

    Diny Veldman:

    heej gezien al in polen,geweldigwat heb jij al een eind gefietst zeg.
    ben super trots op jou,zet hem op en goede reis verder.
    gr diny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gezien

Reis 2: Opnieuw op de fiets van Zwolle naar Tótvázsony in Hongarije. Nu via een zuidelijke route, via België, Zuid Engeland, Frankrijk, Italië, Slovenië en Oostenrijk. Mijn plan is om te vertrekken op donderdag 6 juni 2019, en ik verwacht zo’n 5 maanden weg te blijven. Met deze reis vraag ik ook aandacht voor 2 bijzondere (ANBI) organisaties: De Gift City in Zwolle NL Janka Tanya in Tótvázsony, Hongarije.

Actief sinds 12 Juli 2015
Verslag gelezen: 625
Totaal aantal bezoekers 16751

Voorgaande reizen:

06 Juni 2019 - 20 Oktober 2019

Het avontuur is begonnen

06 Juni 2019 - 30 September 2019

Door het zuiden naar Tótvázsony

12 Juli 2015 - 15 Oktober 2015

Mijn eerste fietstocht

Landen bezocht: