Groot Brittanië, Hastings. - Reisverslag uit Hastings, Verenigd Koninkrijk van Gezien Schotman - WaarBenJij.nu Groot Brittanië, Hastings. - Reisverslag uit Hastings, Verenigd Koninkrijk van Gezien Schotman - WaarBenJij.nu

Groot Brittanië, Hastings.

Blijf op de hoogte en volg Gezien

17 Juni 2019 | Verenigd Koninkrijk, Hastings

Afgelopen zaterdag, 14 juni, ben ik van De Panne in België, naar Duinkerke in Frankrijk gefietst en daar ben ik met de Ferry overgestoken naar Engeland, Dover. De aankomst in Dover was mooi. De witte krijtrotsen werden prachtig door de zon beschenen. Na een km of 15 fietsen (wennen, links rijden) een camping gevonden met uitzicht op de krijtrotsen. En ook Frankrijk was nog goed te zien aan de andere kant van het kanaal.

Ik ben nu zo’n anderhalve week onderweg en er begint een ritme te komen in het reizen. Het weer was de eerste week niet geweldig. Heel veel (tegen)wind, fris en afwisselend wat zon of regen. Dat betekende ‘s avonds vroeg in de tent, ‘s morgens op tijd opstaan en alles inpakken. Meestal was de tent nog nat. Tussen 8 en 9 zat ik op de fiets. Op de fiets was het weer meestal niet zo belangrijk. Als je eenmaal nat bent wen je er aan en het fietsen houdt je wel warm. De campings in Nederland en België waren bijna allemaal leuk, met een plek om droog te zitten en met vriendelijke mensen. Altijd goed voor gezelschap.

Een camping in de buurt van Hellevoetsluis was het allerleukst. Niet alleen was het een kersentuin, maar als verrassing kwamen Ria, Dino en Ingrid daar op zondagmiddag naar toe om nog een laatste keer afscheid te nemen en met elkaar uit eten te gaan!

Gisteren was de eerste echte kennismaking met Zuid Engeland, en het was een zware dag. Ik had bedacht om een rustige dag te hebben en op tijd te stoppen met fietsen. In het routeboekje stond een camping na 38 km. Dat was m’n plan. Het weer leek goed, de omgeving was prachtig. Ideale omstandigheden. Alleen die tegenwind...

De eerste kilometers gingen langs zee, later meer landinwaards. Maar steeds vol tegen een stevige wind in. Vermoeiend. Om ongeveer 14 uur was ik blij dat ik bij de camping aankwam. Maar helaas, geen mens te vinden en een bord bij de camping zei dat er alleen leden van een bepaalde club toegelaten werden. Jammer. Dan nog maar eenstukje verder fietsen.

Er waren niet veel campings in de omgeving. Allemaal zeker een km of 10 bij elkaar vandaan. En met tegenwind is 10 km best ver. De volgende camping bleek er niet (meer) te zijn. Ondertussen kwamen er steeds meer heuvels in de route. Pittige klimmetjes waar ik met m’n zwaar beladen fiets niet tegenop kwam. Lopen dus en vooral ook duwen naar boven. Naar beneden was meestal wel weer leuk natuurlijk, behalve toen bleek dat de weg naar beneden via een trap ging. Dat was ook een hele onderneming.

Die tweede camping bleek er dus niet te zijn, op zoek naar camping 3. Onderweg, al lopend tegen een heuvel op kwam ik aan de praat met een aardige mevrouw die een boerencamping in de buurt wist. Ze pakte haar fiets om me de goede richting te wijzen. Kort voor de camping namen we afscheid en ik naar camping 3. Maar helaas, ook daar geen mens te zien, laat staan een tent of caravan. Weer mis. Op naar een volgende. Weer een kilometer of 10 verder volgens het routeboekje. Maar ik was van de route afgeweken en kon deze camping niet vinden. Die heuvels met al die pittige klimmetjes lagen lelijk in de weg.

Ik kwam in de buurt van Rye, een grotere stad en besloot mijn geluk te wagen met een B&B of andere accomodatie. Een B&B waar ik langs kwam had volgens een bordje nog kamers vrij. Maar er deed niemand de deur open ook na herhaald bellen. Dan maar via booking.com zoeken naar een onderkomen. Dat was schrikken, de kamers die een beetje in de omgeving waren bleken minimaal €100,- of meer te zijn. Zo hopeloos was ik nog niet dat ik dat wilde uitgeven. Het was inmiddels 18 uur en het bleef nog wel een paar uur licht.

Volgens het routeboekje zouden er na 8 km 2 campings zijn. Dat moest nou toch lukken!

Ik moest er wel een berg voor over. Bergopwaards was ca 2 km. En dat was ongelofelijk zwaar. Ik had al niet veel energie meer na deze lange dag. Het was ontzettend stijl. Achteraf zag ik dat het een helling van 10 % was. En dan is die fiets heel erg zwaar met z’n 22 kg bagage. Duwen, rusten, duwen, slok drinken, duwen, zweet afvegen, er leek geen eind aan te komen.

Bovenop de berg was een kerk en ik overwoog even of ik zou vragen of ik een nacht in de kerk mocht slapen.

Maar gelukkig, er ging een weg naar beneden en bijna op het eind zag ik tenten en caravans achter struiken staan. Ik kon inchecken en heb meteen voor 2 nachten geboekt. Om 19.30 uur kon ik m’n tentje gaan opzetten en na een lange douche heb ik heerlijk geslapen.

Vandaag dus lekker een “vrije” dag. De fiets en ik zitten lekker in het zonnetje. Morgen weer met frisse moed verder op pad! Tot de volgende keer.

Janka-Tanya.eu. IBAN NL57ABNA0442001762 ABN AMRO te Zwolle, ten name van Stichting O2 , onder vermelding van Janka Tanya.

Degiftcity.nl. Wordt vrijwilliger: in de keuken, het City Café, de Twinkelwinkel, de meubelloods of het talentenbureau, of kom ons bezoeken. 

Tags: 

de Gift CityJanka Tanyafietsen


  • 17 Juni 2019 - 16:32

    Jacqueline:

    Aan doorzettingsvermogen geen gebrek! Wat heb jij het te verduren gehad. Terecht dat je een vrije dag hebt gepland! En ach! Je hebt tijd zat! Goed gedaan bikkel en succes met de rest van Engeland.

  • 17 Juni 2019 - 19:11

    Willy En Ben :

    Lieve Gezien, Dat is afzien, we krijgen bijna medelijden. In ieder geval doen we het niet na. Je beschrijft het zo, dat we je hoop en wanhoop voelen. Wij zijn nu in helemaal in de hak van de laars. We moeten bijna afzien van de hitte. Gelukkig staan we nu op een heel grote camping, waar nauwelijks gasten zijn, maar met genoeg schaduw en vaak een fris zeewindje.
    Sterkte voor het vinden van de volgende camping. Hopelijk zijn er steeds meer beschikbaar.
    Groetjes uit Gallipolli.

  • 17 Juni 2019 - 19:35

    Annemiek:

    Kanjer! wat een doorzettingsvermogen!

    Groet Annemiek Rompelman

    De Gift City

    Talentenbureau

  • 17 Juni 2019 - 19:47

    Ingrid:

    Mooi geschreven Gezien!

  • 18 Juni 2019 - 15:33

    Jeannette Ovink:

    Tjee Gezien, je hebt het niet makkelijk gehad die eerste dag in Engeland! Ik vind het dapper van je dat je hebt doorgezet, maar kan me voorstellen dat je op een gegeven moment de moed in de schoenen voelt zakken! Hou je grenzen in de gaten, hè, een uitdaging is prima maar het kan ook te gek worden...
    Heel veel plezier verder, nog veel leuke ontmoetingen gewenst en zet m op!
    Jeannette

  • 18 Juni 2019 - 18:07

    Herma W:

    Wow!! Wat een dag heb jij achter de rug. Welverdiende rust van harte gegund. Hartelijke groet van Herma

Tags: Engeland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Hastings

Het avontuur is begonnen

Gisterochtend, 6 juni, om half 8 ben ik vertrokken. Uitgezwaaid door hele lieve familie en vrienden die al zo vroeg voor mij uit de veren waren. De laatste nacht in huis was kort dankzij een feestje de avond er voor en onweer in de nacht. Maar om half 8 was het droog en het bleef droog, de hele dag. Eerst was er veel tegenwind met prachtige wolkenluchten. Halverwege ging de wind wat liggen en kwam de zon er voorzichtig door. Ik heb deze dag de IJssel gevolgd tot ik even voor Doesburg een leuke camping vond. De ontvangst was vriendelijk, ik kreeg verse sla en snijbiet uit eigen campingtuin. Samen met een pakje gedroogde mie, wat walnoten en kruiden een simpele maar lekkere maaltijd.

Vandaag was er ook veel wind. Gedeeltelijk mee, wat erg lekker ging, maar ook flink tegen. Dat veroorzaakte weer de eerste zadelpijn. Jammer!

Ook vandaag reed ik steeds langs rivieren: de IJssel, Nederrijn, Pannerdensch kanaal en de Waal. Mooie route! En ik ben ook al weer de weg kwijt geraakt: daardoor ging ik in Millingen de grens van Duitsland over, en dat was niet de bedoeling. Ik volgde de bordjes van de Hanzeroute maar die gingen niet naar Zaltbommel zoals in het boekje stond, ze voerden de route richting Duitsland, Hanzeroute deel 3. Daar kwam ik een beetje laat achter. Maar wel mooi dat ik Duitsland nu kan afstrepen op mijn landen t-shirt ;-).

Ik zit nu te schrijven in een grote recreatieruimte van de camping. Net even een flinke bui gehad, de eerste vandaag, en mooi ná het fietsen, tent opzetten en douchen.

Wat leuk dat jullie me allemaal gaan volgen! Met weemoed neem ik een tijdje afscheid van de Gift City en alle familie en vrienden in Nederland. Maar ik heb heel veel zin om weer naar Janka Tanya te gaan.

Bedankt voor alle lieve wensen, kaartjes en steun. Fijn om te lezen!

HET AVONTUUR IS BEGONNEN!

Janka-Tanya.eu. IBAN NL57ABNA0442001762 ABN AMRO te Zwolle, ten name van Stichting O2 , onder vermelding van Janka Tanya.

Degiftcity.nl. Wordt vrijwilliger: in de keuken, het City Café, de Twinkelwinkel, de meubelloods of het talentenbureau, of kom ons bezoeken.

Recente Reisverslagen:

04 Oktober 2019

Eindbestemming bereikt

19 September 2019

Vakantie

08 September 2019

Ljubljana

24 Augustus 2019

Venetië

14 Augustus 2019

Italië
Gezien

Reis 2: Opnieuw op de fiets van Zwolle naar Tótvázsony in Hongarije. Nu via een zuidelijke route, via België, Zuid Engeland, Frankrijk, Italië, Slovenië en Oostenrijk. Mijn plan is om te vertrekken op donderdag 6 juni 2019, en ik verwacht zo’n 5 maanden weg te blijven. Met deze reis vraag ik ook aandacht voor 2 bijzondere (ANBI) organisaties: De Gift City in Zwolle NL Janka Tanya in Tótvázsony, Hongarije.

Actief sinds 12 Juli 2015
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 16729

Voorgaande reizen:

06 Juni 2019 - 20 Oktober 2019

Het avontuur is begonnen

06 Juni 2019 - 30 September 2019

Door het zuiden naar Tótvázsony

12 Juli 2015 - 15 Oktober 2015

Mijn eerste fietstocht

Landen bezocht: