richting het zuiden - Reisverslag uit Naumburg, Duitsland van Gezien Schotman - WaarBenJij.nu richting het zuiden - Reisverslag uit Naumburg, Duitsland van Gezien Schotman - WaarBenJij.nu

richting het zuiden

Blijf op de hoogte en volg Gezien

25 Augustus 2015 | Duitsland, Naumburg

Mijn vorige verslag was uit Potsdam. Ik ben de tweede dag die ik daar was naar Berlijn geweest met de trein. Ik ben eerder in Berlijn geweest en vind het een prachtige stad. Maar dit keer kon ik mijn draai niet vinden daar. Ik vond het niet gezellig om er alleen te zijn. En ook was het onhandig om weinig informatie te hebben. Na een poosje zoeken besloot ik op een citytour bus te stappen. Ik kon meteen boven een plaatsje vooraan bemachtigen en heb me daar ruim 2 uur rond laten rijden. Onderweg vond ik de Gedächtniskirche en het gebied daaromheen het meest interessant en na de rondrit ben ik daar nog een poosje naar toe geweest. Om 16 uur ben ik weer op de S-Bahn naar Potsdam gestapt. Daar had ik het beter naar de zin.
Van het station weer terug naar m'n overnachtingsadres werkte m'n kilometerteller niet goed. Normaal niet zo'n probleem, maar ik doe veel met m'n teller. Uiteraard het meten van de afstand en hoe snel het gaat, maar misschien nog wel belangrijker, de routebeschrijving gebruikt afstanden voor veranderingen. Bv: splitsing 29,6 km <-, kruising 36,2 km ->. Dus die kilometerteller moest werken! Alle kabeltjes goed gecontroleerd, maar dat was niet het probleem.
Ik kreeg met wat priegelen hem wel weer aan de gang, maar het zat me niet lekker. De volgende ochtend de spullen weer op de fiets en kijken of het nog werkte. In eerste instantie niet, maar na weer wat gepriegel toch weer goed. Voor de zekerheid in de buurt nog wat rondjes gefietst maar het werkte. Dan maar weer op pad. Ik ging richting Brandenburg. Het laatste stuk van de Hanzeroute deel 2. Brandenburg ligt aan de rivier de Havel. Er is een mooie bloemententoonstelling op verschillende plaatsen langs de Havel, de Buga. Ik heb van de tentoonstelling zelf niet veel gezien omdat de route van deze Buga naar het noorden was en ik richting zuiden moest. Maar de stad was wel helemaal in de sfeer van de Buga. Overal bloemen en bootjes die de gasten vervoerden langs de verschillende hoogtepunten. Het was een warme en zonnige dag. Bij de toeristeninformatie bleek dat er een kleine stadscamping was waar ik naar toe ging. Het leek eerst alleen voor campers, maar er waren ook mooie plekjes voor tenten en alle voorzieningen waren aanwezig, zelfs een grote keuken, tafels en stoelen voor algemeen gebruik, zowel binnen als buiten. Ik vond een mooi plekje aan het water. Bleek later dat dat voor een vakantiehuisje was. Had ik niet gezien. Gelukkig vonden de mensen die er zaten het geen probleem en 's morgens ben ik er nog even op de koffie geweest. Enige nadeeltje was dat er ratten zaten. Dat is dan even niet over nadenken en zorgen dat eetbare spullen niet bereikbaar voor ze zijn. Ook niet stilletjes 's morgens de tent opendoen, maar ze op tijd waarschuwen dat je er aan komt. Kunnen ze weglopen!
Verder een heerlijke plek om te zijn. Toen ik geïnstalleerd was op de camping en op de fiets de stad ging bezoeken bleek de fietscomputer weer niet te werken. Een fietsenmaker gezocht. Ik wilde een nieuwe kopen. Maar de fietsenmaker bleek het probleem te herkennen: Een losse zekering. Die kon vervangen worden en ik kon weer verder met mijn computertje.
De volgende dag zonder vaste route doorgefietst naar de Elbe. Voor het eerst was het nevelig. Wel goed weer om te fietsen. Via een gevarieerde route: eerst een smal paadje langs een drukke weg, een daarna een slechte weg door bos en kleine dorpjes en uiteindelijk via een mooi gravel fietspad langs het Elbe-Havel kanaal naar Perchau aan de Elbe. Mooie camping, maar er was niets te beleven. Alleen wat vaste kampeerders in stacaravans. Geen andere tenten of dagkampeerders, geen winkel of restaurant in de buurt. Dan is het 's avonds op de camping vroeg donker. Gelukkig heb ik boeken om te lezen op mijn ipad. Om 20.30 uur de tent in en nog een poosje lezen en appen.
Zaterdag en zondag (22 en 23 augustus) heb ik de Elberoute gevolgd. Wat een 'luxe'. Goed met bordjes te volgen route, mooie wegen met vrijwel steeds een mooi glad wegdek en uitgebreide informatieborden langs de route waarop informatie staat over de omgeving. Heerlijk fietsen. In Magdeburg overnacht. Ik was er vroeg in de middag, had een kamer in een hostel in de binnenstad en heb rustig de stad kunnen bekijken. Met name het Hunderdwasserhaus vond ik erg mooi.
Daar ook weer informatie verzameld voor het vervolg van mijn route.
Van de Elberoute ben ik zondag overgegaan naar de Saale Radweg, die ik nu zo'n 400 km volg. Via een overnachting in Bernburg en Halle ben ik gisteren in Naumburg aangekomen waar ik 2 nachten blijf. Vandaag een 'vrije' dag na meerdere lange dagen van 75 tot 100 km. Even een dag niet fietsen, ook omdat de lange stukken met warm weer wel de nodige zadelpijn klachten geven. De afgelopen dagen gekampeerd, nu 2 dagen in een hotel!
De Saale route vind ik tot dusver ook weer erg mooi. De rivier met de fietsroute kronkelt door het landschap. Het is veel heuvelachtiger hier, en de route gaat omhoog en omlaag. Tot nu toe goed te doen en ik vind dat ook wel leuk fietsen. Het tweede deel van de route lijkt niet geschikt voor fietsen met bepakking omdat de hoogteverschillen veel langer en stijler worden. We zullen zien. Voorlopig geniet ik van de mooie omgeving met de rivier, de stadjes met burchten en torens de natuur en de wijnvelden. Het weer is nog goed, eerder te warm dan te koud. Overdag steeds droog, 's nachts wel regelmatig regen en onweer.
Nog even als reactie op de volgers: mooi dat jullie 'meereizen' en te lezen sommigen het hier ook herkennen. Ik kom regelmatig op plaatsen waarvan ik denk dat ik terug wil komen om meer tijd door te brengen. De oostkust, de schiereilanden, de rivieren, mooie steden en plaatsjes. Ik leer Duitsland veel beter kennen nu. Zeker ook een aanrader voor anderen. Dank voor de aanmoedigingen en de complimenten. Ik ervaar het niet echt als een vakantie maar meer als een prachtige uitdaging die verrijkend is, met alle ups en downs die er bij horen. En verder is het leven met de dag en 'gewoon DOEN'. Tot de volgende keer.

  • 26 Augustus 2015 - 12:29

    Diny Groothand:

    Mooi al je verhalen te lezen.Ik heb de atlas bij mij op de bank liggen om mee te kijken waar je zit.
    Machtig wat een afstanden iedere dag, zeker nu het wat heuvelachtig wordt.
    Doe voorzichtig en geniet.
    Ik volg je.

  • 26 Augustus 2015 - 13:38

    Dino:

    Hoi Gezien,
    Weer een leuk verhaal om te lezen. En we volgen je met name op de weer-app en vinden het dan fijn dat jij het droog hebt tijdens het fietsen.
    Ook voor ons is het wennen hoor .. een week vakantie op Ameland zonder jou... Maar we slaan ons er wel doorheen.
    Groetjes

  • 26 Augustus 2015 - 14:21

    Diane:

    Het is heel anders beleven he als je met een fiets door het landschap trekt.

    Ik blijf je volgen.

    Groetjes
    Diane

  • 26 Augustus 2015 - 14:45

    RiaS:

    Ik wil wel met je teug naar al die mooie plekjes die je onderweg tegenkomt. Mag je de hele dag blijven vertellen wat je er van vond.
    Wij zijn vanmorgen op de vuurtoren van Ameland geweest en heen en terug door de duinen gefietst, ook mooi. Lekker weer.
    We blijven je mooi volgen hoor ben benieuwd of je het op de fiets redt over de bergen of toch een stukje trein! Tot later.

  • 26 Augustus 2015 - 16:32

    Ingrid:

    Hallo Gezien, weer een mooi geschreven reisverslag. Die route doen wel nog wel een keer over, maar dan met ander vervoer, en jou als gids, lijkt me goed idee. Jij nu op naar nieuwe bijzondere belevenissen, veel plezier en veilige reis!

  • 26 Augustus 2015 - 17:15

    Kees:

    Hoi Gezien, mooi dat je een verschil ervaart tussen op vakantie zijn of onderweg zijn. Meestal blijven we tijdens de vakanties in onze comfortzone. Jij duidelijk niet en dat maakt een groot verschil. Zo op de kaart te zien komt er nogal klimwerk aan. Houd 1ding goed voor ogen, het is geen prestatietocht. Soms biedt een stukje trein in de bergen een leuke ondersteuning. Het allerbeste en een bon camino.

  • 26 Augustus 2015 - 22:30

    Ineke:

    Wauw gezien. Wat een geweldig verslag. Wel heel indrukwekkend hoe jij het allemaal ervaart. Heel veel respect. Pfff wat een einden fietsen zeg. Zet um op.

  • 27 Augustus 2015 - 20:30

    Alie:

    Hoi Gezien
    Ik wil je gewoon even groeten en een schouderklopje geven.

  • 30 Augustus 2015 - 19:53

    Hans Touwen:

    Gezien, wat kun jij prima verwoorden wat voor gevoel het is om in Duitsland langs de rivieren te fietsen. Zo herkenbaar. Het is vakantie en toch anders. Je ziet veel, geniet veel en zo nu en dan denk je: nu even niet. En wat heerlijk aan het eind van de dag je tent opzetten of een onderkomen zoeken. Daarna even rust en zoeken naar wat lekkers om te eten. Hou nog even vol. Ik ben heel benieuwd naar je volgende actie. Groeten, Hans en Elly

  • 31 Augustus 2015 - 22:39

    Nicolien:

    Hoi Gezien,
    wat een schitterende tocht maak je zo op de fiets. We hebben al je verhalen gelezen en kunnen op deze manier je reis een beetje meebeleven. Top! Mooie he, die verassende ontmoetingen, dat maakt zo'n reis bijzonder. Heel veel succes en plezier en hou je haaks als het even tegenzit. You can do it!
    Liefs Herman en Nicolien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gezien

Reis 2: Opnieuw op de fiets van Zwolle naar Tótvázsony in Hongarije. Nu via een zuidelijke route, via België, Zuid Engeland, Frankrijk, Italië, Slovenië en Oostenrijk. Mijn plan is om te vertrekken op donderdag 6 juni 2019, en ik verwacht zo’n 5 maanden weg te blijven. Met deze reis vraag ik ook aandacht voor 2 bijzondere (ANBI) organisaties: De Gift City in Zwolle NL Janka Tanya in Tótvázsony, Hongarije.

Actief sinds 12 Juli 2015
Verslag gelezen: 589
Totaal aantal bezoekers 16719

Voorgaande reizen:

06 Juni 2019 - 20 Oktober 2019

Het avontuur is begonnen

06 Juni 2019 - 30 September 2019

Door het zuiden naar Tótvázsony

12 Juli 2015 - 15 Oktober 2015

Mijn eerste fietstocht

Landen bezocht: